Missie, Visie en Strategie

GVB verbindt Amsterdam

GVB verbindt Amsterdam en bevordert de bereikbaarheid, de leefbaarheid en mobiliteit van mensen in Amsterdam en omgeving. Wij stellen onze reizigers centraal in alles wat we doen en zijn daarbij kostenbewust.

‘GVB verbindt Amsterdam’ – dat is onze missie. Die voeren we uit aan de hand van vijf strategische thema’s:
1. De beste (stads)vervoerder van Nederland worden
De klant, onze reiziger: daar doen we het voor. We willen voor hen de beste stadsvervoerder zijn. Op de ranglijst OV-Klantenbarometer wil GVB de eerste plaats bereiken van de (vier) grote steden.

2. Groeien naar één miljoen reizigers per werkdag
Hoe vaak maken reizigers gebruik van het openbaar vervoer? Sluit ons netwerk aan op de rest van de vervoerketen van reizigers? GVB wil groeien naar een vervoersvolume van één miljoen reizigers,
gemeten in reizigersritten per gemiddelde werkdag. We moeten hiervoor nog een groei realiseren van  ongeveer 19% ten opzichte van 2017.

3. Bij de vijf beste werkgevers van Amsterdam horen
Goed werkgeverschap is een centrale waarde voor GVB. In de Effectory/Intermediair-lijst van beste werkgevers van Amsterdam met meer dan 1.000 medewerkers, horen we bij de beste vijf werkgevers. We laten elke twee jaar een medewerkerbetrokkenheidsonderzoek uitvoeren door Effectory/Intermediair.

4. Minder afhankelijk zijn van subsidie
GVB wil zelfstandiger opereren en minder afhankelijk zijn van exploitatiesubsidies. De kostendekkingsgraad, de indicator voor de mate waarin GVB buiten exploitatiesubsidies in zijn eigen kosten kan voorzien, moet verder stijgen. Hoe hoger de reizigersopbrengsten, des te hoger de kostendekkingsgraad.