Over GVB

GVB verzorgt het openbaar vervoer met tram, bus, metro en veren in en rond Amsterdam. In alles wat we doen staat de reiziger centraal. Wij zijn gericht op het verder verbeteren van zijn klanttevredenheid, in openbaar vervoer dat veilig, op tijd, schoon en klantvriendelijk is. Om dat te realiseren is een flinke organisatie nodig. GVB telt dan ook zo’n 3.750 parttime en fulltime medewerkers.

Core business: Reizen
GVB vervoert reizigers met 56 buslijnen (waarvan 12 nachtlijnen), 16 tramlijnen, 4 metrolijnen en 8 veerverbindingen. In totaal maken we gemiddeld 740.000 ritten en vaarten per dag. Dat wordt allemaal in goede banen geleid, door chauffeurs, controleurs, planners, service- en veiligheidsmedewerkers en nog veel meer collega’s.

We kunnen niet zonder: Beheer en onderhoud
Het materieel (de voer- en vaartuigen) en de railinfrastructuur (de rails, haltes en aanlegsteigers) in de stad worden onderhouden door onze eigen technische bedrijven Railmaterieel en Railservices.

Zó belangrijk: Service en veiligheid
GVB ziet graag dat reizigers en medewerkers zich thuis voelen: in de voertuigen, maar ook voor en na de reis. Daarom is (sociale) veiligheid belangrijk, zeker in een drukke metropool als Amsterdam. Daarnaast is het belangrijk dat behalve de voertuigen ook de omgeving veilig en schoon is en uitnodigt om gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Jij maakt het mogelijk: Personeel
GVB is een van de grootste werkgevers in Amsterdam. Verschillende beroepsgroepen vinden hier werk, studenten van diverse studies lopen stage en jongeren nemen deel aan projecten voor lerend werken. De medewerkerstevredenheid is belangrijk voor GVB, want medewerkers zijn het gezicht van de organisatie én leveren de dienstverlening aan onze reizigers. Achter de schermen werken we daar iedere dag met heel veel mensen aan.

Natuurlijk: Duurzaam ondernemen
GVB heeft veel aandacht voor het milieu. Voor trams en metro’s gebruiken wij groene stroom. Onze bussen behoren tot de modernste en zuinigste van Nederland. Enkele ervan rijden zelfs op waterstof!