Wesley
Senior Maintenance Engineer
Techniek
Een maand voordat Wesley in 2018 bij GVB kwam werken, deed hij een grappige eerste indruk op: ‘In september liep ik de Dam tot Damloop. Een vriend en ik pakten vanaf Zaandam een pendelbus naar CS voor de start. Die bus was van een andere vervoerder en reed verkeerd. Uiteindelijk zette hij ons maar af bij de GVB-pont in Noord en konden we toch naar de overkant. Dat was een mooi begin: GVB bracht ons tenminste wél waar we naartoe moesten!’
Luisteren naar behoeftes en het reizigers naar de zin maken
‘Wat mijn team en ik vanuit onderhoud en controles bieden is dat de voertuigen en de dienstregeling betrouwbaar zijn. Het laatste wat we willen is dat iemand te laat op z’n bestemming komt omdat de tram stilvalt. Daarnaast hebben we veel contact met reizigersgroepen om behoeftes te ontdekken. Op sommige lijnen heb je bijvoorbeeld veel forensen en op andere veel toeristen. Forensen weten waar ze zijn en willen alleen zien of ze op tijd komen. Dat kan je afvangen met gesproken of digitale tekst. Toeristen willen meer hulp, dan werkt een tram met een conducteur goed. Nog een voorbeeld is dat reizigers airco misten in de tram. Dat soort dingen nemen we mee bij de aanbestedingen (de aankoop van nieuwe trams) om zo passende voertuigen aan onze reizigers te bieden. Alles om het ze zo comfortabel mogelijk te maken!’
Interessante techniek en leuke puzzels
‘Ik had geen ervaring met ov, maar railvoertuigen zijn een aparte tak met veel verschillende technieken. Dat vond ik interessant. Mijn baan is lekker afwisselend: de ene dag loop ik door de lijnwerkplaats, waar ze storingen oplossen, de volgende dag door de werkplaats voor groot onderhoud. En ik praat met alle lagen van de organisatie: met mt-leden of met het Railinfrabedrijf over bovenleidingen, sporen en wissels.’
‘Bij Assetmanagement werken we aan onderhoudsplannen voor over 5 jaar of investeringsplannen voor over 15 jaar. We kijken bij de hele vloot of we problemen voorzien met een systeem of prestaties. Je probeert steeds de balans te vinden tussen kosten en risico’s. Aan de ene kant wil je zo min mogelijk onderhoud, want je wil die voertuigen niet iedere week binnen hebben staan, maar je wilt ook niet te weinig doen zodat er storingen in de systemen komen. Dat is een leuke puzzel.’
Leuke werkplek
‘Wat trouwens echt niet klopt over GVB is het stoffige ambtenarenimago. Er komt steeds meer aanwas van jonge collega’s. En het is een sociaal bedrijf als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen met leidinggevenden. Bovendien hebben we een heel leuk team. We borrelen ook wel ’ns met elkaar. Het hoeft niet alleen maar over werk te gaan, toch?’
Meer verhalen lezen?
Laura
Leerling monteur bus“Samen met een collega check ik de bus van boven tot onder” ... Lees meer
Danny
Senior allround monteur tramMijn hart gaat sneller kloppen van de tram ... Lees meer
Ruben
Beheerder Elektrische Veiligheid“Ik werk achter de schermen. Mijn werk is niet zichtbaar, maar wel heel belangrijk” ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert