Verhalen van onze mensen

In Amsterdam ontmoet je de wereld. En alle medewerkers bij GVB, in welke rol dan ook, hebben direct of indirect invloed op de reis die zij maken. We zijn met z’n allen een onderdeel van een groter geheel. Met ieder zijn eigen inbreng. Lees hier de verhalen van onze mensen en hoe zij de wereld in Amsterdam verbinden.

Sylvion
Van vrachtwagenchauffeur naar buschauffeur
“Kinderen zijn mijn favoriete reizigers”
Anouk
Buschauffeur
“Ik hou van de drukte en de gezelligheid”
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality
'Wat ik zo fijn vind aan GVB is dat je enorm veel kansen hebt om te groeien'
  • Alle
  • Vervoer
  • Techniek
  • Kantoor
  • Service en Veiligheid
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Het is vandaag mijn derde vroege dienst op rij. Ik ben zo fan van vroege diensten. NOT! 😊 Maar het hoort erbij. Deze ochtend tref ik een bus aan met een storing in de lijnfilm. Dat is jargon voor het lijnnummer en de bestemming die voorop de bus staan kloppen niet. Uit navraag blijkt dat de storing al bekend is en dat de onderdelen zijn besteld zodat de bus zo snel mogelijk gerepareerd kan worden. Op mijn reizigers heeft dit wel een bijzonder leuke uitwerking. Op de Kostverlorenkade stapt een jongedame in.   Jongedame: Goedemorgen chauffeur, er staat iets raars op uw neus.   Ik: Oh, echt? 😳 En kijk in de spiegel naar mijn neus.   Jongedame: Ja, dat hoort niet volgens mij.   Ik zeg niks, kijk weer in de spiegel en begin een beetje over mijn neus te wrijven.   Jongedame schiet in de lach: Oh, sorry. Niet jouw neus, die van de bus.   Ik: Oh, gelukkig, zeg ik. Ik dacht al. *Met een iets te grote lach nu* Ja, dat klopt dat is iets nieuws. Bus heeft zijn eigen QR-code. Als u die scant vindt u alle informatie over lijn 18.  Mevrouw: *snapt mijn geintje* Oh, das handig. Mag ik hem even scannen?   Ik: Ja, hoor ga uw gang. 🤣  Zij naar buiten en scant de QR-code. We rijden verder. De jongedame blijft naast mij staan en probeert de code uit. Ineens zegt ze met een gekke bek: ik ben bang dat jullie verkeerde code hebben geüpload. Ik kom uit bij een website voor zwaar gereedschap. 😳 Echt?, zeg ik. Ze toont een website voor vrachtwagengereedschap. 🤣🤣🤣 We hebben er samen hartelijk om gelachen. 

Lees mijn verhaal
Raimundo
Handhaver
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Anouk
Buschauffeur
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Het is vandaag mijn derde vroege dienst op rij. Ik ben zo fan van vroege diensten. NOT! 😊 Maar het hoort erbij. Deze ochtend tref ik een bus aan met een storing in de lijnfilm. Dat is jargon voor het lijnnummer en de bestemming die voorop de bus staan kloppen niet. Uit navraag blijkt dat de storing al bekend is en dat de onderdelen zijn besteld zodat de bus zo snel mogelijk gerepareerd kan worden. Op mijn reizigers heeft dit wel een bijzonder leuke uitwerking. Op de Kostverlorenkade stapt een jongedame in.   Jongedame: Goedemorgen chauffeur, er staat iets raars op uw neus.   Ik: Oh, echt? 😳 En kijk in de spiegel naar mijn neus.   Jongedame: Ja, dat hoort niet volgens mij.   Ik zeg niks, kijk weer in de spiegel en begin een beetje over mijn neus te wrijven.   Jongedame schiet in de lach: Oh, sorry. Niet jouw neus, die van de bus.   Ik: Oh, gelukkig, zeg ik. Ik dacht al. *Met een iets te grote lach nu* Ja, dat klopt dat is iets nieuws. Bus heeft zijn eigen QR-code. Als u die scant vindt u alle informatie over lijn 18.  Mevrouw: *snapt mijn geintje* Oh, das handig. Mag ik hem even scannen?   Ik: Ja, hoor ga uw gang. 🤣  Zij naar buiten en scant de QR-code. We rijden verder. De jongedame blijft naast mij staan en probeert de code uit. Ineens zegt ze met een gekke bek: ik ben bang dat jullie verkeerde code hebben geüpload. Ik kom uit bij een website voor zwaar gereedschap. 😳 Echt?, zeg ik. Ze toont een website voor vrachtwagengereedschap. 🤣🤣🤣 We hebben er samen hartelijk om gelachen. 

Lees mijn verhaal
Brian
Hoofdmonteur
Brian
Brian
Hoofdmonteur

Aangenaam kennis te maken! Zeven jaar geleden ben ik begonnen als veiligheidspersoon. Ik moest toezicht houden op de monteurs en of zij hun werk langs de metrobaan wel veilig doen, maar dat was niets voor mij. Van alleen maar staan en toekijken werd ik dik, man! Dus die jongens zeiden: waarom ga je niet als monteur werken? En zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als monteur en doorgegroeid naar hoofdmonteur.  Mijn werk Als hoofdmonteur stuur ik de monteurs aan, maar ik werk ook zelf mee. We hebben dag- en nachtdiensten. De ene week heb je dag, de andere week nacht. Overdag doen we metingen en schouwingen. En ’s nachts tussen 1 en 5 doen we het echte werk, want dat kan overdag niet omdat de metro rijdt. Ik vind nachtdiensten werken fijn. Dan kun je het meeste werk verzetten. We vervangen dan bijvoorbeeld puntstukken en tongwissels. Als ik een week nachtdienst heb, dan bereid ik die week altijd goed voor. Ik zoek alle materialen die ik nodig heb alvast bij elkaar zodat ik gelijk kan beginnen als mijn avonddienst start. 

Lees mijn verhaal
Willeke
Trambestuurder
Willeke
Willeke
Trambestuurder

GVB loopt als een rode draad door Willekes leven. Haar vader werkte op de bus en zoon Tom werkt sinds een aantal jaar ook bij GVB.  Zelf was Willeke net 21 toen ze voor het eerst met een tram door de stad reed. “Machtig mooi, vond ik dat. Maar de combinatie van onregelmatige diensten en de komst van twee kleine kinderen zorgden ervoor dat ik na vier jaar stopte.”  Hierna ging Willeke bij Nederlands bekendste kruidenier op de broodafdeling werken. Daarna volgde nog een banketbakker in Halfweg-Zwanenburg, maar GVB bleef lonken. “Dat vond ik ook heel leuk werk hoor. Maar de tram, daar ben ik thuis. Als ik in de bestuurdersstoel ga zitten, komt er een totale rust over me.”  Door de jaren heen solliciteerde ze een aantal keer, maar ze komt helaas telkens niet door de eerste ronde heen. Rond haar vijftigste probeert ze het nog één keer. “Ik zag ergens een advertentie voorbij komen en toen dacht ik: nu gaat het lukken en het lukte ook. Ik vond het zo spannend. Zag op tegen de testen. Vooral die rekentesten. Je bent toch al een tijd van school, maar het ging goed. En kijk mij nu. Ik rijd alweer zes jaar lekker door de stad!” Onlangs is Willeke van lijn 7 naar lijn 2 geswitcht. “Dat is zo’n leuke lijn. Vanaf Centraal Station dwars door de binnenstad, langs alle musea. Het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum. Het is een heel drukke lijn. Er zijn altijd mensen. Dat vind ik fijn. Zelfs om zes uur ’s ochtends stappen er al toeristen in.” “Het mooiste moment vind ik als ik ochtenddienst heb en de stad zie ontwaken. Dat is prachtig. Maar zoals laatst met al die voetbalsupporters vind ik ook bijzonder. Dan loopt de ME voor je tram. Echt geen dag is hetzelfde. Dat vind ik er zo leuk aan!”    

Lees mijn verhaal
Robert
Magazijnmedewerker
Robert
Robert
Magazijnmedewerker

“Als magazijnmedewerker is het fijn als je op alle afdelingen ingezet kan worden. De afgelopen maanden heb ik dan ook op verschillende plekken meegelopen en heb ik ontzettend veel geleerd. Ik wist niet dat er zoveel verschillende onderdelen voor trams en metro’s zijn. Die eerste 100 dagen zijn voorbijgevlogen”, zegt Robert lachend.

Lees mijn verhaal
Sanjay
Metrobestuurder
Sanjay
Sanjay
Metrobestuurder

Wat is belangrijk als je metrobestuurder wil worden? Wij mochten meerijden met Sanjay, die al 33 jaar bij GVB werkt als metrobestuurder en vroegen het aan hem. “Als je metrobestuurder wil worden, is het belangrijk dat je inzicht hebt, vertrouwen hebt in jezelf, dat je verantwoordelijk bent en je goed kunt concentreren. Het is belangrijk dat je van je werk houdt en dat je een mentaal sterke brein hebt. Je zit toch alleen in de cabine met alle verantwoordelijkheid voor de reizigers op je. De leukste dingen van mijn baan zijn dat ik het visitekaartje van GVB ben en de waardering die ik ontvang van de reizigers, wat mijn werk altijd plezierig maakt.” En wat is minder leuk? Dat konden we merken tijdens deze rit, toen bleek dat de metro voor die van Sanjay helaas uitgevallen was. “Hierdoor moeten de reizigers langer wachten en zitten de metro’s voller. Dat is echt heel vervelend. De reizigers zijn vaak op weg naar werk of school of ze moeten overstappen naar een andere metro, bus of trein. Het is dus belangrijk op tijd te rijden. Helaas kan ik op dat soort momenten niet wat eerder vertrekken, omdat dan de hele dienstregeling vastloopt. Daar baal ik dan wel van.”

Lees mijn verhaal
Afzal
Metrobestuurder
Afzal
Afzal
Metrobestuurder

“Het was eigenlijk de bedoeling dat ik een paar maanden zou blijven, als een in-between-job. Inmiddels werk ik nu al weer 9 jaar GVB”, zegt Afzal. Hij zou eigenlijk een opleiding tot trambestuurder volgen, maar het werd toevallig de metro. “GVB is een hechte, warme club mensen” “Het leuke aan de metro besturen vind ik dat het eigenlijk heel relaxt is. Eindigt je dienst om 14.00 uur, dan ben je ook om 14.00 uur klaar en sluit je de cabine deur achter je. Je neemt je werk niet mee naar huis, morgen weer een andere dag. Als je de regels en procedures kent, tenminste. Maar daar helpen we je bij! Als ik een dienst heb zit ik gemiddeld zo’n 40 minuten alleen in mijn cabine met mijn draagbare radio. Dus ik heb altijd een lekker muziekje op staan. En ik zie via de camera’s in mijn cabine al die reizigers die ik ergens naar toe mag brengen. Dat is een fijn gevoel. En na mijn rit, stap ik uit op het eindpunt en daar zie ik allemaal collega’s. Dan klets je bij, wissel je nieuwtjes uit. Ondanks dat er ruim 4.500 collega’s bij GVB werken is het een hechte, warme club mensen. De afwisseling tussen alleen aan het werk en met collega’s zijn, vind ik heerlijk. Wat dat betreft is GVB een goede leerschool. Niet alleen heb je duizend verschillende soorten reizigers, ook binnen GVB heb je met heel veel verschillende mensen te maken. De diversiteit is op alle vlakken groot.” Vorige bedrijf moest reorganiseren Voordat Afzal bij GVB kwam werken, deed hij totaal iets anders. “Ik werkte bij een grote luchtvaartmaatschappij als operations manager. En ik stuurde zes vestigingen aan waar heel veel mensen werkten. Echt een totaal iets anders. Meer een 9 tot 5 kantoorbaan, alleen eindigde mijn werkdag vaak 21.00 uur. Alleen er werd gereorganiseerd, dus stopte dat. Via een vriendin ben ik bij GVB terecht gekomen.” Nu ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur Naast de metro besturen is Afzal ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur. “Na twee jaar kwam het toevallig op mijn pad en was ik er ook wel aan toe om er iets bij te doen. De combinatie van voor de klas staan en zelf rijden, maakt het voor mij interessant om te blijven. Want ik had nooit gedacht ik hier negen jaar zou werken! Ook help ik de leerling-metrobestuurders die een eerste keer zakken voor hun examen. Ik ben heel streng, haha. Maar dat is omdat ik wil dat iemand het haalt. Dat zeg ik ook altijd. Vaak is iemand zenuwachtig of ze hebben niet goed genoeg geleerd. Zaken waar je met wat tijd en aandacht iemand mee kan helpen.” In 8 weken metrobestuurder Een leerling metrobestuurder volgt acht weken een fulltime betaalde opleiding. Afzal: “Tijdens de opleiding krijg je eerst drie weken theorie (baan- en voertuigkennis), daarna twee weken praktijk. Je begint altijd met nieuwste voertuig. Dat is de M5. En daar hoort ook het nieuwe metrobeveiligingssysteem leren kennen bij. Daarna heb je een terugkomweek. In die week maak je examens. Als je die haalt, ga je door met twee weken de CAF leren kennen. Dat is een wat ouder voertuig. Hiervoor krijg je eerst weer een week theorie en daarna weer een week praktijk. Na 8 weken ben je dan allround metrobestuurder.” Afwisseling, daar draait het om! Zelf heeft Afzal geen voorkeur voor een bepaalde lijn. “Eigenlijk alles behalve lijn 52, de Noord/Zuidlijn. Er zijn collega’s die het prachtig vinden, omdat het heel nieuw en modern is en je rijdt altijd op de M5. Maar ik houd meer van lange ritten en bovengronds rijden. Plus op de Ring- en Oostlijn rijd je ook met verschillende type metro’s. Dat vind ik ook leuk. Afwisseling hè? Daar draait het eigenlijk allemaal om. Als je daar van houdt, zit je goed bij GVB!”

Lees mijn verhaal
Sylvion
Van vrachtwagenchauffeur naar buschauffeur
Sylvion
Sylvion
Van vrachtwagenchauffeur naar buschauffeur

Sylvion (64), werkt vijf jaar bij GVB als buschauffeur en laat geen dag voorbijgaan zonder zijn reizigers een beetje op te vrolijken. “Het lied ‘De wielen van de bus’ is favoriet bij kinderen.” Voordat Sylvion als buschauffeur begon, werkte hij 34 jaar als vrachtwagenchauffeur om drukwerk te bezorgen. “De pakketjes die ik vroeger rondbracht, hebben benen gekregen”, grapt hij. “En ze laden zichzelf in en uit, dat is ook handig!” Ik zeg altijd gedag als mensen instappen en daarnaast probeer ik het een beetje gezellig te maken in de bus.” Zingende buschauffeur Een manier waarop Sylvion dat doet, is door te zingen. “Ik ben geen zanger hoor, ik geef de aanzet. Dan vraag ik door de microfoon: ‘zijn jullie happy?’ En als ik merk dat de sfeer goed is, zing ik bijvoorbeeld ‘If you’re happy and you know it clap your hands’. Dat lied kunnen zelfs toeristen meezingen!” Wonen in Almere, werken in Amsterdam Sylvion rijdt door heel Amsterdam. In totaal zijn dat 30 daglijnen en 11 nachtlijnen. Sinds 26 jaar woont hij in Almere, maar daarvoor woonde hij 23 jaar in Amsterdam. “Het is fijn dat ik door mijn werk nog steeds met de stad verbonden ben.” Een favoriete route heeft hij niet, maar over zijn favoriete reizigers is hij uitgesproken. “Kinderen. Ze maken me vrolijk.” Complimenten van reizigers maken dag compleet Zijn dag is compleet als hij complimenten ontvangt van reizigers die uitstappen. “Ik had een keer een meisje in de bus onderweg van Noord naar Centraal die zei: ‘meneer, ik ging helemaal chagrijnig van huis, maar ik ben weer helemaal vrolijk!’” “Ik vraag mensen soms ook om elkaar een fijne dag te wensen, dat heeft een prachtig effect op de sfeer, dan heb je de lach en de vrolijkheid in de bus. Als ze uitstappen wordt er gezwaaid en bedanken reizigers me voor de gezellige busrit. Dan heb ik mezelf en de mensen een beetje happy gemaakt.”

Lees mijn verhaal
Anouk
Buschauffeur
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Toen Anouk zwanger werd van haar dochter, stopte ze met werken. Na een paar jaar wilde ze toch weer aan de slag. Anouk: “Voordat ik moeder werd, werkte ik bij de grootste krant van Nederland op de afdeling Klantbehoud. Ik moest mensen die hun abonnement wilden opzeggen ertoe bewegen om dat niet te doen. Dat werk wilde ik niet meer doen, dus de grote vraag was: wat ga ik dan doen?” Opleiding betaald én gelijk salaris Anouk vervolgt: “Ik heb alleen mavo gedaan, dus de opties waren beperkt. Op een gegeven moment sprak ik mijn tante. Zij werkt ook bij GVB als buschauffeur. Zij zei: is het niet wat voor jou? En zo is het eigenlijk gekomen. Ik had geen rijbewijs D, dus ik moest echt helemaal van voor af aan beginnen. Gelukkig werd mijn opleiding grotendeels betaald en krijg je bij GVB naast je opleiding ook gelijk salaris, want de rekeningen moeten ook gewoon betaald worden.” Spannend in het begin De opleiding tot buschauffeur begint met drie weken theorie en daarna praktijklessen. “In het begin vond ik het heel spannend om met zo’n grote bus te rijden. Maar je groeit erin en daardoor krijg je dus vertrouwen. Ik heb geen favoriete lijn, maar ik houd van de drukte en de gezelligheid. Dus mij maak je blij met alle lijnen die vanaf Amsterdam Centraal Station vertrekken of Station Sloterdijk. Hoewel ik de routes in Noord ook altijd heel leuk vind om te rijden.” Goed combineren met opvoeding van mijn dochter Anouk raadt iedereen die twijfelt om buschauffeur te worden aan om te kijken of je geschikt bent: “Ik vind GVB gewoon een goede werkgever. GVB kijkt naar wie je bent en wat je kunt. Niet naar je opleiding of leeftijd. En ja, ik heb best veel levenservaring en dat is belangrijk in dit werk. Daarnaast vind ik het fijn dat ik veel vrijheid heb. Ik ben toch ‘de baas’ op de bus. Niemand die je op je vingers kijkt. En de roosters zijn nu ook lange tijd van tevoren bekend, dus ik kan het nu heel goed combineren met de zorg en opvoeding van mijn dochter. Het is een fijne gedachte om te weten dat ik in de toekomst goed op mijn plek zit.”

Lees mijn verhaal
Frank
Van diamantslijper naar trambestuurder
Frank
Frank
Van diamantslijper naar trambestuurder

Compleet iets anders doen is tegenwoordig veel gebruikelijker dan vroeger. Frank is hier het levende bewijs van. Hij was 25 jaar slager, 10 jaar diamantslijper en sinds mei van dit jaar begonnen als trambestuurder in opleiding. Frank: “Vroeger, als jonge jongen, zat ik op het dwarsbankje achter de bestuurder. Ik vond het fascinerend hoe een tram bestuurd werd. De tram heb ik altijd machtig mooi gevonden.” Wilde eerste vastigheid niet opgeven Lachend zegt hij: “35 ton aan je kont, dat is toch fantastisch? Wat me weerhield was dat ik dat ik toen mijn vaste baan zou moeten opgeven. Dat zag ik toen niet zitten. Alleen toen kwam corona en moest ik weg bij de diamantslijperij, dus weg vastigheid. Toen heb ik nog even voor een andere diamantslijper gewerkt. Ondanks dat het een hele goede werkgever was, zat ik er niet op mijn plek. Na wat omzwervingen en losse baantjes besloot ik: “ik ga het proberen als trambestuurder” en ik meldde mij bij Olympia.” Diversiteit in mensen en in het werk De belangrijkste reden om te solliciteren voor Frank is de diversiteit van GVB. Frank: “En dat bedoel ik in heel brede zin. Diversiteit in mensen. Alle kleuren, culturen en geaardheden werken bij GVB. Maar ook de diversiteit in het werk zelf. De diensten bijvoorbeeld. Soms heb je vroege dienst, dan middag, dan weer laat. Dat houdt het afwisselend.” Laatste 5 jaar tot aan pensioen leuk doorbrengen Frank had ook nog een andere reden om te solliciteren. “Persoonlijk speelde voor mij ook mee dat ik nog ruim vijf jaar moet werken tot aan mijn pensioen. Die tijd is te lang om iets te doen waar je geen lol en plezier uithaalt. Je wilt je laatste jaren op de arbeidsmarkt op een leuke manier doorbrengen. Vroeger dacht ik altijd: als ik met pensioen mag, dan ga ik ook lekker met pensioen. Nu overweeg ik serieus om nog langer door te werken. Zo leuk vind ik het! Geen dag is hetzelfde, de collega’s zijn fijn en je hebt veel vrijheid.”

Lees mijn verhaal
Winston
Van bijbaan als conducteur naar trambestuurder.
Winston
Winston
Van bijbaan als conducteur naar trambestuurder.

“Ik was 18 jaar, volgde de opleiding Muziektechniek aan het Mediacollege in Amsterdam én ik zocht een bijbaan. Veel medestudenten gingen in een winkel of supermarkt werken, maar dat wilde ik niet. Ik zocht iets met veel afwisseling en dat ook goed betaalde. Via een vriendin kwam ik bij GVB terecht. Zij werkte als conducteur en zo ben ik ook begonnen. Ik verdiende veel meer dan mijn studiegenoten!”, zegt Winston. Makkelijk te combineren met school Inmiddels is hij 31 en werkt hij nog steeds bij GVB. “Het was echt een leuke baan. Zeker voor iemand die 18 is! Als conducteur zit je achterin in de tram, of zoals wij zeggen: achterop de wagen. Je geeft reizigers informatie over waar ze moeten uitstappen, welke overstap het beste is en je let op of reizigers wel inchecken. De opleiding voor conducteur duurt 4 weken en heb ik toen in de zomervakantie gevolgd, want het moet wel fulltime. Na de opleiding was het rijden op de tram heel makkelijk te combineren met school. Ik werkte vooral veel avonddiensten en in het weekend. Dan krijg je ook de meeste toeslag!” Je doet belangrijk werk Toch fascineerde het rijden hem ook altijd. “Ik vroeg altijd aan trambestuurders: hoe werkt dit, hoe werkt dat. En na twee jaar, toen ik 21 was, mocht ik eindelijk trambestuurder worden. De minimumleeftijd voor trambestuurder is 21 jaar. Ik was inmiddels klaar met school, dus ik kon toen fulltime de opleiding volgen van 9 weken Ik vond het heerlijk om met de tram door de stad te rijden. Je doet toch belangrijk werk. Je hebt een cruciale functie, want zonder jou geen openbaar vervoer. En dan kunnen mensen niet naar school, niet naar hun werk of geen leuke dingen. Naar de bioscoop en uitgaan enzo.” Werken via uitzendbureau gaf veel vrijheid Winston heeft in totaal bijna zeven jaar via het uitzendbureau gewerkt. “Veel mensen willen zo snel mogelijk in vaste dienst, maar ik genoot juist van de vrijheid. En je krijgt via het uitzendbureau bijna alles wat iemand in vaste dienst ook krijgt. Ik maakte nog muziek en deed andere dingen. Via het uitzendbureau kon ik mijn eigen uren bepalen. Ideaal voor als je je nog niet wilt binden.” Hij vervolgt: “Zo rond mijn 25ste werd ik wat serieuzer. En dacht ik na over huisje-boompje-beestje. Toen heb ik intern gesolliciteerd op de functie van verkeersleider Bus en Tram. En nu ben ik sinds kort weer iets anders gaan doen. Nu werk ik als ICT’er. De mogelijkheden binnen GVB zijn legio!”

Lees mijn verhaal
Arie
Van visser naar schipper
Arie
Arie
Van visser naar schipper

Arie viste ooit samen met zijn twee broers Jan en Kees op zee. Door de aangescherpte regelgeving in de visserij en de stijgende brandstofprijzen loonde het niet meer. Na 35 jaar stopten ze en verkochten ze een van hun drie kotters. Ze stonden voor de keuze: wordt het de binnenvaart of pontschipper? Ze kozen voor het laatste. Geen spijt Arie heeft nog geen moment spijt gehad van zijn keuze: “We zijn nu doordeweeks thuis in plaats van de hele week weg. Onze vrouwen moesten daar wel even aan wennen, maar nu kunnen we uitstapjes en vakanties plannen. Dat kon voorheen niet. En we doen mee in het huishouden met bijvoorbeeld koken, want vissers kunnen goed koken. Dat moesten we ook de hele week op zee.” Als het kan, ga ik door tot mijn 72e! Het grootste verschil met eerst is dat Arie nu reizigers aan boord heeft. “Dat is een grote verantwoordelijkheid, maar het is ook fantastisch. Ik zie heel Amsterdam voorbij komen op de pont. Prachtig, vind ik dat. En ondanks dat de route vast ligt is het toch elke dag weer is. Het weer is anders, de mensen zijn telkens anders. Het is écht een leuke, afwisselende baan die ik iedereen zou aanraden. En ook het salaris is goed. Je werkt in wisselende diensten, dus je krijgt toeslagen. We bouwen pensioen op, je krijgt vakantiegeld en een 13de maand. Dat had ik vroeger allemaal niet. Als het kan, ga ik door tot mijn 72e!” Soms heeft Arie ook weleens een dienst met een van zijn broers. “Dat is heel gezellig en voelt dan een beetje als vanouds. Toen we nog op zee voeren.”

Lees mijn verhaal
Anita
Project Management Officer
Anita
Anita
Project Management Officer

Als PMO-er ben je vanaf dag één vaak nauw betrokken bij mooie, grote, strategische projecten. Een jaar geleden begon ik met mijn projecten bij de Veren. De IJveer 60-serie was al in volle gang en viel pas halverwege het project in. De aanbesteding van het project ‘modernisatie Noordzeekanaal ponten’ was net rond en heb ik dus vanaf het begin meegemaakt. Als ‘niet schipper’ maar wel als iemand met een grote affiniteit voor techniek hebben de projecten bij GVB Veren mij vanaf het eerste moment geboeid. Toch voelt de betrokkenheid bij de projecten altijd met enige afstand tot de werkelijke praktijk en zou ik me tot zekere hoogte kunnen inbeelden hoe een schipper van een GVB pont hier straks mee zou moeten werken. Tot ik onverwachts tijdens een overleg met een externe partij ineens zelf aan het roer mocht staan. Uiteraard onder begeleiding van een mentorschipper en op een ‘rustig stukje’ van het IJ, heb ik mogen ervaren hoe het is om zo’n mooie pont te mogen besturen. Een machtig gevoel waarbij je ineens wél een voorstelling kunt maken tot de werkelijke praktijk. Dank aan GVB en de mentorschipper voor deze mooie ervaring! Geeft net dat beetje extra energie om weer verder te werken aan de mooie projecten bij de Veren.”

Lees mijn verhaal
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality
Havva
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality

“Ik ben in 2012 in dienst gekomen bij GVB als senior functioneel beheerder van het exploitatiebeheersysteem Bus/Tram. Het maatschappelijk belang van het OV sprak mij enorm aan. Aangevuld met de kansen die je bij GVB krijgt voor jouw eigen ontwikkeling. Zelfs toen ik een jaarcontract had was er ruimte voor het volgen van een meerjarige studie. In 2014 tot 2018 ben ik gestart als applicatiecoördinator. Verantwoordelijk voor het coördineren van de functioneel beheer afdeling en tevens fungeren als senior functioneel beheerder voor meerdere applicaties en het waarnemen van de manager bij diens afwezigheid. In 2018 ben ik gestart als teammanager Systemen/Techdesk. Opbouwen van de afdeling Techdesk welke verantwoordelijk is voor de regiefunctie tussen RS en MET E&B (Metro en Tram, Eigendom & Beheer). Sinds maart 2020 werk ik als manager SEQ Safety Enviroment Quality en ben ik verantwoordelijk voor Veiligheid, Kwaliteit en Milieu bij de afdeling Rail Services bij GVB. Ik ben al langer geïnteresseerd in verandermanagement; mijn master-opleiding ging hierover. En ik was toe aan een nieuwe uitdaging. In deze functie krijg ik volop de mogelijkheid om samen met collega’s een stap verder te komen met concrete veranderingen. Bij goede ideeën is er altijd ruimte om dit te bespreken met het management. Men staat echt open voor verbeteringen. Mijn opdracht is om de werkzaamheden van de afdeling en de eventuele verbeteringen in een veranderprogramma te zetten. Dat is een mooie uitdaging! Wat ik zo fijn vind aan GVB is dat je enorm veel kansen hebt om te groeien en dat je hier ook de ruimte voor krijgt. Het gaat er uiteindelijk wel om dat je zelf de kansen benut.”

Lees mijn verhaal
Marcel
Verkeersleider Bus/Tram
Marcel
Marcel
Verkeersleider Bus/Tram

Sinds oktober 2017 ben ik werkzaam bij GVB. Begonnen als personenvervoerder Bus en sinds 2020 ben ik verkeersleider Bus/Tram. Ik zie het als een uitdaging om het vervoer goed om te leiden als er bijvoorbeeld een voertuig met storing op een druk kruispunt in het centrum staat en dat er dan vervolgens op 3 locaties elders in de stad ook wat gebeurt. Als een omleiding dan goed verloopt dan geeft mij dit een “kik”. Geen dag is hetzelfde is onze drukke stad Amsterdam. Het onberekenbare van de functie en de spin in het web zijn dat is wat mij aanspreekt in de functie. Voor de functie van verkeersleider Bus/Tram is het belangrijk dat je beschikt over goede stratenkennis van Amsterdam. Mijn ervaring als personenvervoerder Bus komt vaak goed van pas. Je start de eerste 6 maanden met een interne opleiding en sluit dit af met een examen. Je loopt deze periode mee met een ervaren verkeersleider. Heb je dit goed afgerond dan kun je zelfstandig aan het werk als verkeersleider Bus/Tram. Ik zit voorlopig uitstekend op mijn plek. Ben een geboren en getogen Amsterdammer dus wat is er mooier om dan bij zo’n grote Amsterdamse werkgever te werken. Misschien dat ik over een paar jaar ga doorgroeien als Reizigersinformant/Coördinator (RiCo) bij het Communicatie Centrum Vervoer. De mogelijkheden zijn er. Maar voor nu moet ik eerst mijn examen halen inclusief bijbehorende stresstest!

Lees mijn verhaal
Achraf
Teammanager Vervoer
Achraf
Achraf
Teammanager Vervoer

Achraf heeft als bijbaan tijdens zijn studie Bedrijfskunde MER als conducteur gewerkt bij GVB. “Na 1 jaar ben ik bestuurder geworden. Mijn afstudeeropdracht heb ik ook bij GVB gedaan. Na het afronden van mijn studie bood GVB mij een baan aan. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken. In 2018 werd ik instructeur en sinds 2019 teammanager Vervoer. Geen dag is hetzelfde. GVB is een weerspiegeling van Amsterdam. Verschillende culturen, de diversiteit, de hectiek, ik vind het geweldig. De zichtbaarheid in de stad: GVB is Amsterdam, Amsterdam is GVB. De komende jaren wil ik mij blijven ontwikkelen. Als persoon en in mijn functie van teammanager. Ik leer graag nieuwe dingen en heb gezonde ambities. Wie weet maak ik over een paar jaar een vervolgstap. Als het zover is, ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken, er is een hoop mogelijk bij GVB.”

Lees mijn verhaal
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf
Niels
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf

Niels heeft ongeveer 10 jaar gewerkt als automonteur bij diverse bedrijven. Niels had zin in iets nieuws en voor een typisch Amsterdams bedrijf werken, dat leek hem heel erg leuk. Hij zag de vacature van werkvoorbereider en vond zichzelf wel in het profiel passen.

Lees mijn verhaal
Brian
Brian
Hoofdmonteur

Aangenaam kennis te maken! Zeven jaar geleden ben ik begonnen als veiligheidspersoon. Ik moest toezicht houden op de monteurs en of zij hun werk langs de metrobaan wel veilig doen, maar dat was niets voor mij. Van alleen maar staan en toekijken werd ik dik, man! Dus die jongens zeiden: waarom ga je niet als monteur werken? En zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als monteur en doorgegroeid naar hoofdmonteur.  Mijn werk Als hoofdmonteur stuur ik de monteurs aan, maar ik werk ook zelf mee. We hebben dag- en nachtdiensten. De ene week heb je dag, de andere week nacht. Overdag doen we metingen en schouwingen. En ’s nachts tussen 1 en 5 doen we het echte werk, want dat kan overdag niet omdat de metro rijdt. Ik vind nachtdiensten werken fijn. Dan kun je het meeste werk verzetten. We vervangen dan bijvoorbeeld puntstukken en tongwissels. Als ik een week nachtdienst heb, dan bereid ik die week altijd goed voor. Ik zoek alle materialen die ik nodig heb alvast bij elkaar zodat ik gelijk kan beginnen als mijn avonddienst start. 

Lees mijn verhaal
Robert
Robert
Magazijnmedewerker

“Als magazijnmedewerker is het fijn als je op alle afdelingen ingezet kan worden. De afgelopen maanden heb ik dan ook op verschillende plekken meegelopen en heb ik ontzettend veel geleerd. Ik wist niet dat er zoveel verschillende onderdelen voor trams en metro’s zijn. Die eerste 100 dagen zijn voorbijgevlogen”, zegt Robert lachend.

Lees mijn verhaal
Brian
Hoofdmonteur
Brian
Brian
Hoofdmonteur

Aangenaam kennis te maken! Zeven jaar geleden ben ik begonnen als veiligheidspersoon. Ik moest toezicht houden op de monteurs en of zij hun werk langs de metrobaan wel veilig doen, maar dat was niets voor mij. Van alleen maar staan en toekijken werd ik dik, man! Dus die jongens zeiden: waarom ga je niet als monteur werken? En zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als monteur en doorgegroeid naar hoofdmonteur.  Mijn werk Als hoofdmonteur stuur ik de monteurs aan, maar ik werk ook zelf mee. We hebben dag- en nachtdiensten. De ene week heb je dag, de andere week nacht. Overdag doen we metingen en schouwingen. En ’s nachts tussen 1 en 5 doen we het echte werk, want dat kan overdag niet omdat de metro rijdt. Ik vind nachtdiensten werken fijn. Dan kun je het meeste werk verzetten. We vervangen dan bijvoorbeeld puntstukken en tongwissels. Als ik een week nachtdienst heb, dan bereid ik die week altijd goed voor. Ik zoek alle materialen die ik nodig heb alvast bij elkaar zodat ik gelijk kan beginnen als mijn avonddienst start. 

Lees mijn verhaal
Robert
Magazijnmedewerker
Robert
Robert
Magazijnmedewerker

“Als magazijnmedewerker is het fijn als je op alle afdelingen ingezet kan worden. De afgelopen maanden heb ik dan ook op verschillende plekken meegelopen en heb ik ontzettend veel geleerd. Ik wist niet dat er zoveel verschillende onderdelen voor trams en metro’s zijn. Die eerste 100 dagen zijn voorbijgevlogen”, zegt Robert lachend.

Lees mijn verhaal
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality
Havva
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality

“Ik ben in 2012 in dienst gekomen bij GVB als senior functioneel beheerder van het exploitatiebeheersysteem Bus/Tram. Het maatschappelijk belang van het OV sprak mij enorm aan. Aangevuld met de kansen die je bij GVB krijgt voor jouw eigen ontwikkeling. Zelfs toen ik een jaarcontract had was er ruimte voor het volgen van een meerjarige studie. In 2014 tot 2018 ben ik gestart als applicatiecoördinator. Verantwoordelijk voor het coördineren van de functioneel beheer afdeling en tevens fungeren als senior functioneel beheerder voor meerdere applicaties en het waarnemen van de manager bij diens afwezigheid. In 2018 ben ik gestart als teammanager Systemen/Techdesk. Opbouwen van de afdeling Techdesk welke verantwoordelijk is voor de regiefunctie tussen RS en MET E&B (Metro en Tram, Eigendom & Beheer). Sinds maart 2020 werk ik als manager SEQ Safety Enviroment Quality en ben ik verantwoordelijk voor Veiligheid, Kwaliteit en Milieu bij de afdeling Rail Services bij GVB. Ik ben al langer geïnteresseerd in verandermanagement; mijn master-opleiding ging hierover. En ik was toe aan een nieuwe uitdaging. In deze functie krijg ik volop de mogelijkheid om samen met collega’s een stap verder te komen met concrete veranderingen. Bij goede ideeën is er altijd ruimte om dit te bespreken met het management. Men staat echt open voor verbeteringen. Mijn opdracht is om de werkzaamheden van de afdeling en de eventuele verbeteringen in een veranderprogramma te zetten. Dat is een mooie uitdaging! Wat ik zo fijn vind aan GVB is dat je enorm veel kansen hebt om te groeien en dat je hier ook de ruimte voor krijgt. Het gaat er uiteindelijk wel om dat je zelf de kansen benut.”

Lees mijn verhaal
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf
Niels
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf

Niels heeft ongeveer 10 jaar gewerkt als automonteur bij diverse bedrijven. Niels had zin in iets nieuws en voor een typisch Amsterdams bedrijf werken, dat leek hem heel erg leuk. Hij zag de vacature van werkvoorbereider en vond zichzelf wel in het profiel passen.

Lees mijn verhaal
Anita
Anita
Project Management Officer

Als PMO-er ben je vanaf dag één vaak nauw betrokken bij mooie, grote, strategische projecten. Een jaar geleden begon ik met mijn projecten bij de Veren. De IJveer 60-serie was al in volle gang en viel pas halverwege het project in. De aanbesteding van het project ‘modernisatie Noordzeekanaal ponten’ was net rond en heb ik dus vanaf het begin meegemaakt. Als ‘niet schipper’ maar wel als iemand met een grote affiniteit voor techniek hebben de projecten bij GVB Veren mij vanaf het eerste moment geboeid. Toch voelt de betrokkenheid bij de projecten altijd met enige afstand tot de werkelijke praktijk en zou ik me tot zekere hoogte kunnen inbeelden hoe een schipper van een GVB pont hier straks mee zou moeten werken. Tot ik onverwachts tijdens een overleg met een externe partij ineens zelf aan het roer mocht staan. Uiteraard onder begeleiding van een mentorschipper en op een ‘rustig stukje’ van het IJ, heb ik mogen ervaren hoe het is om zo’n mooie pont te mogen besturen. Een machtig gevoel waarbij je ineens wél een voorstelling kunt maken tot de werkelijke praktijk. Dank aan GVB en de mentorschipper voor deze mooie ervaring! Geeft net dat beetje extra energie om weer verder te werken aan de mooie projecten bij de Veren.”

Lees mijn verhaal
Anita
Project Management Officer
Anita
Anita
Project Management Officer

Als PMO-er ben je vanaf dag één vaak nauw betrokken bij mooie, grote, strategische projecten. Een jaar geleden begon ik met mijn projecten bij de Veren. De IJveer 60-serie was al in volle gang en viel pas halverwege het project in. De aanbesteding van het project ‘modernisatie Noordzeekanaal ponten’ was net rond en heb ik dus vanaf het begin meegemaakt. Als ‘niet schipper’ maar wel als iemand met een grote affiniteit voor techniek hebben de projecten bij GVB Veren mij vanaf het eerste moment geboeid. Toch voelt de betrokkenheid bij de projecten altijd met enige afstand tot de werkelijke praktijk en zou ik me tot zekere hoogte kunnen inbeelden hoe een schipper van een GVB pont hier straks mee zou moeten werken. Tot ik onverwachts tijdens een overleg met een externe partij ineens zelf aan het roer mocht staan. Uiteraard onder begeleiding van een mentorschipper en op een ‘rustig stukje’ van het IJ, heb ik mogen ervaren hoe het is om zo’n mooie pont te mogen besturen. Een machtig gevoel waarbij je ineens wél een voorstelling kunt maken tot de werkelijke praktijk. Dank aan GVB en de mentorschipper voor deze mooie ervaring! Geeft net dat beetje extra energie om weer verder te werken aan de mooie projecten bij de Veren.”

Lees mijn verhaal
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Raimundo
Handhaver
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Het is vandaag mijn derde vroege dienst op rij. Ik ben zo fan van vroege diensten. NOT! 😊 Maar het hoort erbij. Deze ochtend tref ik een bus aan met een storing in de lijnfilm. Dat is jargon voor het lijnnummer en de bestemming die voorop de bus staan kloppen niet. Uit navraag blijkt dat de storing al bekend is en dat de onderdelen zijn besteld zodat de bus zo snel mogelijk gerepareerd kan worden. Op mijn reizigers heeft dit wel een bijzonder leuke uitwerking. Op de Kostverlorenkade stapt een jongedame in.   Jongedame: Goedemorgen chauffeur, er staat iets raars op uw neus.   Ik: Oh, echt? 😳 En kijk in de spiegel naar mijn neus.   Jongedame: Ja, dat hoort niet volgens mij.   Ik zeg niks, kijk weer in de spiegel en begin een beetje over mijn neus te wrijven.   Jongedame schiet in de lach: Oh, sorry. Niet jouw neus, die van de bus.   Ik: Oh, gelukkig, zeg ik. Ik dacht al. *Met een iets te grote lach nu* Ja, dat klopt dat is iets nieuws. Bus heeft zijn eigen QR-code. Als u die scant vindt u alle informatie over lijn 18.  Mevrouw: *snapt mijn geintje* Oh, das handig. Mag ik hem even scannen?   Ik: Ja, hoor ga uw gang. 🤣  Zij naar buiten en scant de QR-code. We rijden verder. De jongedame blijft naast mij staan en probeert de code uit. Ineens zegt ze met een gekke bek: ik ben bang dat jullie verkeerde code hebben geüpload. Ik kom uit bij een website voor zwaar gereedschap. 😳 Echt?, zeg ik. Ze toont een website voor vrachtwagengereedschap. 🤣🤣🤣 We hebben er samen hartelijk om gelachen. 

Lees mijn verhaal
Raimundo
Handhaver
Raimundo
Raimundo
Handhaver

Als conducteur zag ik vaak reizigers zwartrijden, maar het is niet jouw taak om als conducteur te handhaven. Ja, ik kon reizigers aanspreken en vragen om in te checken, maar veel meer dan dat kon ik niet doen. Na zes jaar op de tram te hebben gewerkt, voelde de overstap naar handhaver voor mij als een heel logische stap. Net als conducteur heb ik nu veel contact met reizigers, alleen in een andere rol, ik kom overal in de stad en het werk is afwisselend. Mijn werk bestaat voor 75 procent uit kaartjes controleren en zwartrijders beboeten. De overige tijd ondersteun ik mijn collega’s op de voertuigen. Dit is heel breed en gevarieerd. We assisteren bijvoorbeeld bij een bovenleidingbreuk, een aanrijding met een ander voertuig of tussen eigen voertuigen, maar ook als er bijvoorbeeld airpods op het metrospoor liggen komen wij in actie.

Lees mijn verhaal
Anouk
Buschauffeur
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Het is vandaag mijn derde vroege dienst op rij. Ik ben zo fan van vroege diensten. NOT! 😊 Maar het hoort erbij. Deze ochtend tref ik een bus aan met een storing in de lijnfilm. Dat is jargon voor het lijnnummer en de bestemming die voorop de bus staan kloppen niet. Uit navraag blijkt dat de storing al bekend is en dat de onderdelen zijn besteld zodat de bus zo snel mogelijk gerepareerd kan worden. Op mijn reizigers heeft dit wel een bijzonder leuke uitwerking. Op de Kostverlorenkade stapt een jongedame in.   Jongedame: Goedemorgen chauffeur, er staat iets raars op uw neus.   Ik: Oh, echt? 😳 En kijk in de spiegel naar mijn neus.   Jongedame: Ja, dat hoort niet volgens mij.   Ik zeg niks, kijk weer in de spiegel en begin een beetje over mijn neus te wrijven.   Jongedame schiet in de lach: Oh, sorry. Niet jouw neus, die van de bus.   Ik: Oh, gelukkig, zeg ik. Ik dacht al. *Met een iets te grote lach nu* Ja, dat klopt dat is iets nieuws. Bus heeft zijn eigen QR-code. Als u die scant vindt u alle informatie over lijn 18.  Mevrouw: *snapt mijn geintje* Oh, das handig. Mag ik hem even scannen?   Ik: Ja, hoor ga uw gang. 🤣  Zij naar buiten en scant de QR-code. We rijden verder. De jongedame blijft naast mij staan en probeert de code uit. Ineens zegt ze met een gekke bek: ik ben bang dat jullie verkeerde code hebben geüpload. Ik kom uit bij een website voor zwaar gereedschap. 😳 Echt?, zeg ik. Ze toont een website voor vrachtwagengereedschap. 🤣🤣🤣 We hebben er samen hartelijk om gelachen. 

Lees mijn verhaal
Brian
Hoofdmonteur
Brian
Brian
Hoofdmonteur

Aangenaam kennis te maken! Zeven jaar geleden ben ik begonnen als veiligheidspersoon. Ik moest toezicht houden op de monteurs en of zij hun werk langs de metrobaan wel veilig doen, maar dat was niets voor mij. Van alleen maar staan en toekijken werd ik dik, man! Dus die jongens zeiden: waarom ga je niet als monteur werken? En zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als monteur en doorgegroeid naar hoofdmonteur.  Mijn werk Als hoofdmonteur stuur ik de monteurs aan, maar ik werk ook zelf mee. We hebben dag- en nachtdiensten. De ene week heb je dag, de andere week nacht. Overdag doen we metingen en schouwingen. En ’s nachts tussen 1 en 5 doen we het echte werk, want dat kan overdag niet omdat de metro rijdt. Ik vind nachtdiensten werken fijn. Dan kun je het meeste werk verzetten. We vervangen dan bijvoorbeeld puntstukken en tongwissels. Als ik een week nachtdienst heb, dan bereid ik die week altijd goed voor. Ik zoek alle materialen die ik nodig heb alvast bij elkaar zodat ik gelijk kan beginnen als mijn avonddienst start. 

Lees mijn verhaal
Willeke
Trambestuurder
Willeke
Willeke
Trambestuurder

GVB loopt als een rode draad door Willekes leven. Haar vader werkte op de bus en zoon Tom werkt sinds een aantal jaar ook bij GVB.  Zelf was Willeke net 21 toen ze voor het eerst met een tram door de stad reed. “Machtig mooi, vond ik dat. Maar de combinatie van onregelmatige diensten en de komst van twee kleine kinderen zorgden ervoor dat ik na vier jaar stopte.”  Hierna ging Willeke bij Nederlands bekendste kruidenier op de broodafdeling werken. Daarna volgde nog een banketbakker in Halfweg-Zwanenburg, maar GVB bleef lonken. “Dat vond ik ook heel leuk werk hoor. Maar de tram, daar ben ik thuis. Als ik in de bestuurdersstoel ga zitten, komt er een totale rust over me.”  Door de jaren heen solliciteerde ze een aantal keer, maar ze komt helaas telkens niet door de eerste ronde heen. Rond haar vijftigste probeert ze het nog één keer. “Ik zag ergens een advertentie voorbij komen en toen dacht ik: nu gaat het lukken en het lukte ook. Ik vond het zo spannend. Zag op tegen de testen. Vooral die rekentesten. Je bent toch al een tijd van school, maar het ging goed. En kijk mij nu. Ik rijd alweer zes jaar lekker door de stad!” Onlangs is Willeke van lijn 7 naar lijn 2 geswitcht. “Dat is zo’n leuke lijn. Vanaf Centraal Station dwars door de binnenstad, langs alle musea. Het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum. Het is een heel drukke lijn. Er zijn altijd mensen. Dat vind ik fijn. Zelfs om zes uur ’s ochtends stappen er al toeristen in.” “Het mooiste moment vind ik als ik ochtenddienst heb en de stad zie ontwaken. Dat is prachtig. Maar zoals laatst met al die voetbalsupporters vind ik ook bijzonder. Dan loopt de ME voor je tram. Echt geen dag is hetzelfde. Dat vind ik er zo leuk aan!”    

Lees mijn verhaal
Robert
Magazijnmedewerker
Robert
Robert
Magazijnmedewerker

“Als magazijnmedewerker is het fijn als je op alle afdelingen ingezet kan worden. De afgelopen maanden heb ik dan ook op verschillende plekken meegelopen en heb ik ontzettend veel geleerd. Ik wist niet dat er zoveel verschillende onderdelen voor trams en metro’s zijn. Die eerste 100 dagen zijn voorbijgevlogen”, zegt Robert lachend.

Lees mijn verhaal
Sanjay
Metrobestuurder
Sanjay
Sanjay
Metrobestuurder

Wat is belangrijk als je metrobestuurder wil worden? Wij mochten meerijden met Sanjay, die al 33 jaar bij GVB werkt als metrobestuurder en vroegen het aan hem. “Als je metrobestuurder wil worden, is het belangrijk dat je inzicht hebt, vertrouwen hebt in jezelf, dat je verantwoordelijk bent en je goed kunt concentreren. Het is belangrijk dat je van je werk houdt en dat je een mentaal sterke brein hebt. Je zit toch alleen in de cabine met alle verantwoordelijkheid voor de reizigers op je. De leukste dingen van mijn baan zijn dat ik het visitekaartje van GVB ben en de waardering die ik ontvang van de reizigers, wat mijn werk altijd plezierig maakt.” En wat is minder leuk? Dat konden we merken tijdens deze rit, toen bleek dat de metro voor die van Sanjay helaas uitgevallen was. “Hierdoor moeten de reizigers langer wachten en zitten de metro’s voller. Dat is echt heel vervelend. De reizigers zijn vaak op weg naar werk of school of ze moeten overstappen naar een andere metro, bus of trein. Het is dus belangrijk op tijd te rijden. Helaas kan ik op dat soort momenten niet wat eerder vertrekken, omdat dan de hele dienstregeling vastloopt. Daar baal ik dan wel van.”

Lees mijn verhaal
Afzal
Metrobestuurder
Afzal
Afzal
Metrobestuurder

“Het was eigenlijk de bedoeling dat ik een paar maanden zou blijven, als een in-between-job. Inmiddels werk ik nu al weer 9 jaar GVB”, zegt Afzal. Hij zou eigenlijk een opleiding tot trambestuurder volgen, maar het werd toevallig de metro. “GVB is een hechte, warme club mensen” “Het leuke aan de metro besturen vind ik dat het eigenlijk heel relaxt is. Eindigt je dienst om 14.00 uur, dan ben je ook om 14.00 uur klaar en sluit je de cabine deur achter je. Je neemt je werk niet mee naar huis, morgen weer een andere dag. Als je de regels en procedures kent, tenminste. Maar daar helpen we je bij! Als ik een dienst heb zit ik gemiddeld zo’n 40 minuten alleen in mijn cabine met mijn draagbare radio. Dus ik heb altijd een lekker muziekje op staan. En ik zie via de camera’s in mijn cabine al die reizigers die ik ergens naar toe mag brengen. Dat is een fijn gevoel. En na mijn rit, stap ik uit op het eindpunt en daar zie ik allemaal collega’s. Dan klets je bij, wissel je nieuwtjes uit. Ondanks dat er ruim 4.500 collega’s bij GVB werken is het een hechte, warme club mensen. De afwisseling tussen alleen aan het werk en met collega’s zijn, vind ik heerlijk. Wat dat betreft is GVB een goede leerschool. Niet alleen heb je duizend verschillende soorten reizigers, ook binnen GVB heb je met heel veel verschillende mensen te maken. De diversiteit is op alle vlakken groot.” Vorige bedrijf moest reorganiseren Voordat Afzal bij GVB kwam werken, deed hij totaal iets anders. “Ik werkte bij een grote luchtvaartmaatschappij als operations manager. En ik stuurde zes vestigingen aan waar heel veel mensen werkten. Echt een totaal iets anders. Meer een 9 tot 5 kantoorbaan, alleen eindigde mijn werkdag vaak 21.00 uur. Alleen er werd gereorganiseerd, dus stopte dat. Via een vriendin ben ik bij GVB terecht gekomen.” Nu ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur Naast de metro besturen is Afzal ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur. “Na twee jaar kwam het toevallig op mijn pad en was ik er ook wel aan toe om er iets bij te doen. De combinatie van voor de klas staan en zelf rijden, maakt het voor mij interessant om te blijven. Want ik had nooit gedacht ik hier negen jaar zou werken! Ook help ik de leerling-metrobestuurders die een eerste keer zakken voor hun examen. Ik ben heel streng, haha. Maar dat is omdat ik wil dat iemand het haalt. Dat zeg ik ook altijd. Vaak is iemand zenuwachtig of ze hebben niet goed genoeg geleerd. Zaken waar je met wat tijd en aandacht iemand mee kan helpen.” In 8 weken metrobestuurder Een leerling metrobestuurder volgt acht weken een fulltime betaalde opleiding. Afzal: “Tijdens de opleiding krijg je eerst drie weken theorie (baan- en voertuigkennis), daarna twee weken praktijk. Je begint altijd met nieuwste voertuig. Dat is de M5. En daar hoort ook het nieuwe metrobeveiligingssysteem leren kennen bij. Daarna heb je een terugkomweek. In die week maak je examens. Als je die haalt, ga je door met twee weken de CAF leren kennen. Dat is een wat ouder voertuig. Hiervoor krijg je eerst weer een week theorie en daarna weer een week praktijk. Na 8 weken ben je dan allround metrobestuurder.” Afwisseling, daar draait het om! Zelf heeft Afzal geen voorkeur voor een bepaalde lijn. “Eigenlijk alles behalve lijn 52, de Noord/Zuidlijn. Er zijn collega’s die het prachtig vinden, omdat het heel nieuw en modern is en je rijdt altijd op de M5. Maar ik houd meer van lange ritten en bovengronds rijden. Plus op de Ring- en Oostlijn rijd je ook met verschillende type metro’s. Dat vind ik ook leuk. Afwisseling hè? Daar draait het eigenlijk allemaal om. Als je daar van houdt, zit je goed bij GVB!”

Lees mijn verhaal
Sylvion
Van vrachtwagenchauffeur naar buschauffeur
Sylvion
Sylvion
Van vrachtwagenchauffeur naar buschauffeur

Sylvion (64), werkt vijf jaar bij GVB als buschauffeur en laat geen dag voorbijgaan zonder zijn reizigers een beetje op te vrolijken. “Het lied ‘De wielen van de bus’ is favoriet bij kinderen.” Voordat Sylvion als buschauffeur begon, werkte hij 34 jaar als vrachtwagenchauffeur om drukwerk te bezorgen. “De pakketjes die ik vroeger rondbracht, hebben benen gekregen”, grapt hij. “En ze laden zichzelf in en uit, dat is ook handig!” Ik zeg altijd gedag als mensen instappen en daarnaast probeer ik het een beetje gezellig te maken in de bus.” Zingende buschauffeur Een manier waarop Sylvion dat doet, is door te zingen. “Ik ben geen zanger hoor, ik geef de aanzet. Dan vraag ik door de microfoon: ‘zijn jullie happy?’ En als ik merk dat de sfeer goed is, zing ik bijvoorbeeld ‘If you’re happy and you know it clap your hands’. Dat lied kunnen zelfs toeristen meezingen!” Wonen in Almere, werken in Amsterdam Sylvion rijdt door heel Amsterdam. In totaal zijn dat 30 daglijnen en 11 nachtlijnen. Sinds 26 jaar woont hij in Almere, maar daarvoor woonde hij 23 jaar in Amsterdam. “Het is fijn dat ik door mijn werk nog steeds met de stad verbonden ben.” Een favoriete route heeft hij niet, maar over zijn favoriete reizigers is hij uitgesproken. “Kinderen. Ze maken me vrolijk.” Complimenten van reizigers maken dag compleet Zijn dag is compleet als hij complimenten ontvangt van reizigers die uitstappen. “Ik had een keer een meisje in de bus onderweg van Noord naar Centraal die zei: ‘meneer, ik ging helemaal chagrijnig van huis, maar ik ben weer helemaal vrolijk!’” “Ik vraag mensen soms ook om elkaar een fijne dag te wensen, dat heeft een prachtig effect op de sfeer, dan heb je de lach en de vrolijkheid in de bus. Als ze uitstappen wordt er gezwaaid en bedanken reizigers me voor de gezellige busrit. Dan heb ik mezelf en de mensen een beetje happy gemaakt.”

Lees mijn verhaal
Anouk
Buschauffeur
Anouk
Anouk
Buschauffeur

Toen Anouk zwanger werd van haar dochter, stopte ze met werken. Na een paar jaar wilde ze toch weer aan de slag. Anouk: “Voordat ik moeder werd, werkte ik bij de grootste krant van Nederland op de afdeling Klantbehoud. Ik moest mensen die hun abonnement wilden opzeggen ertoe bewegen om dat niet te doen. Dat werk wilde ik niet meer doen, dus de grote vraag was: wat ga ik dan doen?” Opleiding betaald én gelijk salaris Anouk vervolgt: “Ik heb alleen mavo gedaan, dus de opties waren beperkt. Op een gegeven moment sprak ik mijn tante. Zij werkt ook bij GVB als buschauffeur. Zij zei: is het niet wat voor jou? En zo is het eigenlijk gekomen. Ik had geen rijbewijs D, dus ik moest echt helemaal van voor af aan beginnen. Gelukkig werd mijn opleiding grotendeels betaald en krijg je bij GVB naast je opleiding ook gelijk salaris, want de rekeningen moeten ook gewoon betaald worden.” Spannend in het begin De opleiding tot buschauffeur begint met drie weken theorie en daarna praktijklessen. “In het begin vond ik het heel spannend om met zo’n grote bus te rijden. Maar je groeit erin en daardoor krijg je dus vertrouwen. Ik heb geen favoriete lijn, maar ik houd van de drukte en de gezelligheid. Dus mij maak je blij met alle lijnen die vanaf Amsterdam Centraal Station vertrekken of Station Sloterdijk. Hoewel ik de routes in Noord ook altijd heel leuk vind om te rijden.” Goed combineren met opvoeding van mijn dochter Anouk raadt iedereen die twijfelt om buschauffeur te worden aan om te kijken of je geschikt bent: “Ik vind GVB gewoon een goede werkgever. GVB kijkt naar wie je bent en wat je kunt. Niet naar je opleiding of leeftijd. En ja, ik heb best veel levenservaring en dat is belangrijk in dit werk. Daarnaast vind ik het fijn dat ik veel vrijheid heb. Ik ben toch ‘de baas’ op de bus. Niemand die je op je vingers kijkt. En de roosters zijn nu ook lange tijd van tevoren bekend, dus ik kan het nu heel goed combineren met de zorg en opvoeding van mijn dochter. Het is een fijne gedachte om te weten dat ik in de toekomst goed op mijn plek zit.”

Lees mijn verhaal
Frank
Van diamantslijper naar trambestuurder
Frank
Frank
Van diamantslijper naar trambestuurder

Compleet iets anders doen is tegenwoordig veel gebruikelijker dan vroeger. Frank is hier het levende bewijs van. Hij was 25 jaar slager, 10 jaar diamantslijper en sinds mei van dit jaar begonnen als trambestuurder in opleiding. Frank: “Vroeger, als jonge jongen, zat ik op het dwarsbankje achter de bestuurder. Ik vond het fascinerend hoe een tram bestuurd werd. De tram heb ik altijd machtig mooi gevonden.” Wilde eerste vastigheid niet opgeven Lachend zegt hij: “35 ton aan je kont, dat is toch fantastisch? Wat me weerhield was dat ik dat ik toen mijn vaste baan zou moeten opgeven. Dat zag ik toen niet zitten. Alleen toen kwam corona en moest ik weg bij de diamantslijperij, dus weg vastigheid. Toen heb ik nog even voor een andere diamantslijper gewerkt. Ondanks dat het een hele goede werkgever was, zat ik er niet op mijn plek. Na wat omzwervingen en losse baantjes besloot ik: “ik ga het proberen als trambestuurder” en ik meldde mij bij Olympia.” Diversiteit in mensen en in het werk De belangrijkste reden om te solliciteren voor Frank is de diversiteit van GVB. Frank: “En dat bedoel ik in heel brede zin. Diversiteit in mensen. Alle kleuren, culturen en geaardheden werken bij GVB. Maar ook de diversiteit in het werk zelf. De diensten bijvoorbeeld. Soms heb je vroege dienst, dan middag, dan weer laat. Dat houdt het afwisselend.” Laatste 5 jaar tot aan pensioen leuk doorbrengen Frank had ook nog een andere reden om te solliciteren. “Persoonlijk speelde voor mij ook mee dat ik nog ruim vijf jaar moet werken tot aan mijn pensioen. Die tijd is te lang om iets te doen waar je geen lol en plezier uithaalt. Je wilt je laatste jaren op de arbeidsmarkt op een leuke manier doorbrengen. Vroeger dacht ik altijd: als ik met pensioen mag, dan ga ik ook lekker met pensioen. Nu overweeg ik serieus om nog langer door te werken. Zo leuk vind ik het! Geen dag is hetzelfde, de collega’s zijn fijn en je hebt veel vrijheid.”

Lees mijn verhaal
Winston
Van bijbaan als conducteur naar trambestuurder.
Winston
Winston
Van bijbaan als conducteur naar trambestuurder.

“Ik was 18 jaar, volgde de opleiding Muziektechniek aan het Mediacollege in Amsterdam én ik zocht een bijbaan. Veel medestudenten gingen in een winkel of supermarkt werken, maar dat wilde ik niet. Ik zocht iets met veel afwisseling en dat ook goed betaalde. Via een vriendin kwam ik bij GVB terecht. Zij werkte als conducteur en zo ben ik ook begonnen. Ik verdiende veel meer dan mijn studiegenoten!”, zegt Winston. Makkelijk te combineren met school Inmiddels is hij 31 en werkt hij nog steeds bij GVB. “Het was echt een leuke baan. Zeker voor iemand die 18 is! Als conducteur zit je achterin in de tram, of zoals wij zeggen: achterop de wagen. Je geeft reizigers informatie over waar ze moeten uitstappen, welke overstap het beste is en je let op of reizigers wel inchecken. De opleiding voor conducteur duurt 4 weken en heb ik toen in de zomervakantie gevolgd, want het moet wel fulltime. Na de opleiding was het rijden op de tram heel makkelijk te combineren met school. Ik werkte vooral veel avonddiensten en in het weekend. Dan krijg je ook de meeste toeslag!” Je doet belangrijk werk Toch fascineerde het rijden hem ook altijd. “Ik vroeg altijd aan trambestuurders: hoe werkt dit, hoe werkt dat. En na twee jaar, toen ik 21 was, mocht ik eindelijk trambestuurder worden. De minimumleeftijd voor trambestuurder is 21 jaar. Ik was inmiddels klaar met school, dus ik kon toen fulltime de opleiding volgen van 9 weken Ik vond het heerlijk om met de tram door de stad te rijden. Je doet toch belangrijk werk. Je hebt een cruciale functie, want zonder jou geen openbaar vervoer. En dan kunnen mensen niet naar school, niet naar hun werk of geen leuke dingen. Naar de bioscoop en uitgaan enzo.” Werken via uitzendbureau gaf veel vrijheid Winston heeft in totaal bijna zeven jaar via het uitzendbureau gewerkt. “Veel mensen willen zo snel mogelijk in vaste dienst, maar ik genoot juist van de vrijheid. En je krijgt via het uitzendbureau bijna alles wat iemand in vaste dienst ook krijgt. Ik maakte nog muziek en deed andere dingen. Via het uitzendbureau kon ik mijn eigen uren bepalen. Ideaal voor als je je nog niet wilt binden.” Hij vervolgt: “Zo rond mijn 25ste werd ik wat serieuzer. En dacht ik na over huisje-boompje-beestje. Toen heb ik intern gesolliciteerd op de functie van verkeersleider Bus en Tram. En nu ben ik sinds kort weer iets anders gaan doen. Nu werk ik als ICT’er. De mogelijkheden binnen GVB zijn legio!”

Lees mijn verhaal
Arie
Van visser naar schipper
Arie
Arie
Van visser naar schipper

Arie viste ooit samen met zijn twee broers Jan en Kees op zee. Door de aangescherpte regelgeving in de visserij en de stijgende brandstofprijzen loonde het niet meer. Na 35 jaar stopten ze en verkochten ze een van hun drie kotters. Ze stonden voor de keuze: wordt het de binnenvaart of pontschipper? Ze kozen voor het laatste. Geen spijt Arie heeft nog geen moment spijt gehad van zijn keuze: “We zijn nu doordeweeks thuis in plaats van de hele week weg. Onze vrouwen moesten daar wel even aan wennen, maar nu kunnen we uitstapjes en vakanties plannen. Dat kon voorheen niet. En we doen mee in het huishouden met bijvoorbeeld koken, want vissers kunnen goed koken. Dat moesten we ook de hele week op zee.” Als het kan, ga ik door tot mijn 72e! Het grootste verschil met eerst is dat Arie nu reizigers aan boord heeft. “Dat is een grote verantwoordelijkheid, maar het is ook fantastisch. Ik zie heel Amsterdam voorbij komen op de pont. Prachtig, vind ik dat. En ondanks dat de route vast ligt is het toch elke dag weer is. Het weer is anders, de mensen zijn telkens anders. Het is écht een leuke, afwisselende baan die ik iedereen zou aanraden. En ook het salaris is goed. Je werkt in wisselende diensten, dus je krijgt toeslagen. We bouwen pensioen op, je krijgt vakantiegeld en een 13de maand. Dat had ik vroeger allemaal niet. Als het kan, ga ik door tot mijn 72e!” Soms heeft Arie ook weleens een dienst met een van zijn broers. “Dat is heel gezellig en voelt dan een beetje als vanouds. Toen we nog op zee voeren.”

Lees mijn verhaal
Anita
Project Management Officer
Anita
Anita
Project Management Officer

Als PMO-er ben je vanaf dag één vaak nauw betrokken bij mooie, grote, strategische projecten. Een jaar geleden begon ik met mijn projecten bij de Veren. De IJveer 60-serie was al in volle gang en viel pas halverwege het project in. De aanbesteding van het project ‘modernisatie Noordzeekanaal ponten’ was net rond en heb ik dus vanaf het begin meegemaakt. Als ‘niet schipper’ maar wel als iemand met een grote affiniteit voor techniek hebben de projecten bij GVB Veren mij vanaf het eerste moment geboeid. Toch voelt de betrokkenheid bij de projecten altijd met enige afstand tot de werkelijke praktijk en zou ik me tot zekere hoogte kunnen inbeelden hoe een schipper van een GVB pont hier straks mee zou moeten werken. Tot ik onverwachts tijdens een overleg met een externe partij ineens zelf aan het roer mocht staan. Uiteraard onder begeleiding van een mentorschipper en op een ‘rustig stukje’ van het IJ, heb ik mogen ervaren hoe het is om zo’n mooie pont te mogen besturen. Een machtig gevoel waarbij je ineens wél een voorstelling kunt maken tot de werkelijke praktijk. Dank aan GVB en de mentorschipper voor deze mooie ervaring! Geeft net dat beetje extra energie om weer verder te werken aan de mooie projecten bij de Veren.”

Lees mijn verhaal
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality
Havva
Havva
manager SEQ Safety Enviroment Quality

“Ik ben in 2012 in dienst gekomen bij GVB als senior functioneel beheerder van het exploitatiebeheersysteem Bus/Tram. Het maatschappelijk belang van het OV sprak mij enorm aan. Aangevuld met de kansen die je bij GVB krijgt voor jouw eigen ontwikkeling. Zelfs toen ik een jaarcontract had was er ruimte voor het volgen van een meerjarige studie. In 2014 tot 2018 ben ik gestart als applicatiecoördinator. Verantwoordelijk voor het coördineren van de functioneel beheer afdeling en tevens fungeren als senior functioneel beheerder voor meerdere applicaties en het waarnemen van de manager bij diens afwezigheid. In 2018 ben ik gestart als teammanager Systemen/Techdesk. Opbouwen van de afdeling Techdesk welke verantwoordelijk is voor de regiefunctie tussen RS en MET E&B (Metro en Tram, Eigendom & Beheer). Sinds maart 2020 werk ik als manager SEQ Safety Enviroment Quality en ben ik verantwoordelijk voor Veiligheid, Kwaliteit en Milieu bij de afdeling Rail Services bij GVB. Ik ben al langer geïnteresseerd in verandermanagement; mijn master-opleiding ging hierover. En ik was toe aan een nieuwe uitdaging. In deze functie krijg ik volop de mogelijkheid om samen met collega’s een stap verder te komen met concrete veranderingen. Bij goede ideeën is er altijd ruimte om dit te bespreken met het management. Men staat echt open voor verbeteringen. Mijn opdracht is om de werkzaamheden van de afdeling en de eventuele verbeteringen in een veranderprogramma te zetten. Dat is een mooie uitdaging! Wat ik zo fijn vind aan GVB is dat je enorm veel kansen hebt om te groeien en dat je hier ook de ruimte voor krijgt. Het gaat er uiteindelijk wel om dat je zelf de kansen benut.”

Lees mijn verhaal
Marcel
Verkeersleider Bus/Tram
Marcel
Marcel
Verkeersleider Bus/Tram

Sinds oktober 2017 ben ik werkzaam bij GVB. Begonnen als personenvervoerder Bus en sinds 2020 ben ik verkeersleider Bus/Tram. Ik zie het als een uitdaging om het vervoer goed om te leiden als er bijvoorbeeld een voertuig met storing op een druk kruispunt in het centrum staat en dat er dan vervolgens op 3 locaties elders in de stad ook wat gebeurt. Als een omleiding dan goed verloopt dan geeft mij dit een “kik”. Geen dag is hetzelfde is onze drukke stad Amsterdam. Het onberekenbare van de functie en de spin in het web zijn dat is wat mij aanspreekt in de functie. Voor de functie van verkeersleider Bus/Tram is het belangrijk dat je beschikt over goede stratenkennis van Amsterdam. Mijn ervaring als personenvervoerder Bus komt vaak goed van pas. Je start de eerste 6 maanden met een interne opleiding en sluit dit af met een examen. Je loopt deze periode mee met een ervaren verkeersleider. Heb je dit goed afgerond dan kun je zelfstandig aan het werk als verkeersleider Bus/Tram. Ik zit voorlopig uitstekend op mijn plek. Ben een geboren en getogen Amsterdammer dus wat is er mooier om dan bij zo’n grote Amsterdamse werkgever te werken. Misschien dat ik over een paar jaar ga doorgroeien als Reizigersinformant/Coördinator (RiCo) bij het Communicatie Centrum Vervoer. De mogelijkheden zijn er. Maar voor nu moet ik eerst mijn examen halen inclusief bijbehorende stresstest!

Lees mijn verhaal
Achraf
Teammanager Vervoer
Achraf
Achraf
Teammanager Vervoer

Achraf heeft als bijbaan tijdens zijn studie Bedrijfskunde MER als conducteur gewerkt bij GVB. “Na 1 jaar ben ik bestuurder geworden. Mijn afstudeeropdracht heb ik ook bij GVB gedaan. Na het afronden van mijn studie bood GVB mij een baan aan. Daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken. In 2018 werd ik instructeur en sinds 2019 teammanager Vervoer. Geen dag is hetzelfde. GVB is een weerspiegeling van Amsterdam. Verschillende culturen, de diversiteit, de hectiek, ik vind het geweldig. De zichtbaarheid in de stad: GVB is Amsterdam, Amsterdam is GVB. De komende jaren wil ik mij blijven ontwikkelen. Als persoon en in mijn functie van teammanager. Ik leer graag nieuwe dingen en heb gezonde ambities. Wie weet maak ik over een paar jaar een vervolgstap. Als het zover is, ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken, er is een hoop mogelijk bij GVB.”

Lees mijn verhaal
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf
Niels
Niels
Werkvoorbereider Garagebedrijf

Niels heeft ongeveer 10 jaar gewerkt als automonteur bij diverse bedrijven. Niels had zin in iets nieuws en voor een typisch Amsterdams bedrijf werken, dat leek hem heel erg leuk. Hij zag de vacature van werkvoorbereider en vond zichzelf wel in het profiel passen.

Lees mijn verhaal

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187