Laura
Leerling monteur bus
Techniek
Techniek was Laura’s lievelingsvak tijdens haar mbo-opleiding. Sleutelen aan auto’s bleek helemaal haar ding. Haar docent adviseerde haar om eens een dagje mee te lopen bij een autobedrijf. Dat resulteerde in een stage. Al snel kwam ze erachter dat ze nóg liever met vrachtwagens wilde werken. Die vrachtwagens werden uiteindelijk bussen, want GVB bood haar een stage en later een baan aan. Een schot in de roos. “Nu doe ik elke dag wat ik het allerleukste vind.”
Met haar 18 jaar is Laura het jonkie van Garage West in de Jan Tooropstraat. “En ik ben ook nog eens de enige vrouw. Ik vond het heel fijn dat GVB meteen een eigen kleedruimte met douche en toilet voor me regelde. Daar kan ik me opfrissen en omkleden, want van dit werk word je behoorlijk vies. Soms moet ik mijn handen wel 3 keer wassen voordat ze weer een beetje schoon zijn.”
Leerling
Een werkdag begint om 7.00 uur met een dagstart. “Dan wordt het werk verdeeld. Omdat ik nog een leerling ben, werk ik altijd onder toezicht van een ervaren busmonteur”, vertelt Laura. “Eenvoudige klussen mag ik zelfstandig doen. Denk aan stoelzittingen of banden vervangen. Bij grote klussen – zoals het repareren van een motor – kijk ik mee en mag ik kleine dingetjes doen.”
Op gezette tijden moeten alle bussen naar de garage voor onderhoud. Aan de hand van een inspectielijst bepalen de monteurs welke reparaties nodig zijn. “Samen met een collega check ik de bus van boven tot onder. Je komt dan van alles tegen: loopstangen die los zitten, luchtfilters die aan vervanging toe zijn, stickers die ontbreken of losse knoppen op het dashboard. Die lijst vormt de basis voor onze werkorders. Zo weten we elke dag precies wat we moeten doen.”
Storingsdienst
Soms begint Laura’s werkdag al om 6.00 uur. “Een keer in de zoveel tijd heb ik storingsdienst. Dan kan ik worden opgeroepen als een chauffeur een probleem heeft met zijn bus. Dat los ik samen met mijn collega’s ter plaatse op. Als dat niet lukt, wordt de bus naar de garage gesleept.”
Vroeg opstaan moet je dus niet erg vinden als je als busmonteur wilt werken. Daar staat tegenover dat je ook weer vroeg vrij bent. Laura: “Een normale werkdag eindigt om 15.30 uur. En als je storingsdienst hebt, ben je om 14.30 uur al klaar. Dan heb je nog een groot deel van de dag voor je.”
Stuiterbal
Laura geniet elke dag van haar baan. “Dit werk past echt bij mij. In een kantoor moet je mij niet neerzetten. Ik kan er niet tegen om lang stil te zitten. Mijn collega’s noemen me niet voor niets ‘stuiterbal’. Als ik aan het werk ben, vergeet ik alles om me heen. Het komt geregeld voor dat mijn collega’s me moeten roepen voor de lunch. Zó gefocust ben ik.”
Op de vraag wat GVB voor werkgever is, antwoordt Laura: “Ik vind het een heel lief bedrijf, met veel aandacht voor de medewerkers. GVB doet er alles aan om te zorgen voor een goede werk-privébalans. Daardoor is het heel fijn om voor dit bedrijf te werken.”
Meer verhalen lezen?
Wesley
Senior Maintenance Engineer‘We willen betrouwbare voertuigen bieden zodat de reizigers op tijd komen.’ ... Lees meer
Eva
Maintenance EngineerMijn ultieme doel is om de werkzaamheden voor de monteurs zo prettig en makkelijk mogelijk te ... Lees meer
Mark
Teamleider Uitvoering Trambaan“Ik ben begonnen als monteur en nu leid ik een team van bijna tachtig mensen” ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert