Ad
Ad

Projectleider

Techniek

“De hectiek van dit megaproject vind ik het leukst"

Al 4 jaar is Ad projectleider van de Oranje Loper: de volledige herinrichting van de straten en bruggen tussen het Paleis op de Dam en het Mercatorplein. De bruggen krijgen groot onderhoud en de verkeersdoorstroming wordt beter en veiliger gemaakt. Ook komen er fietsstraten, wat leidt tot minder auto’s. Daarnaast worden de sporen, spoorsystemen en bovenleidingen op delen van het traject vervangen en aangepast. Kortom: een megaproject. 

Ad leidt dit project in goede banen. “Ik zorg er samen met mijn team voor dat Oranje Loper op tijd en binnen budget wordt opgeleverd”, legt hij uit. “Een flinke uitdaging, waarvoor ik veel samenwerk met de opdrachtgever – de gemeente Amsterdam – maar ook met de assetmanager, de constructeurs, de calculator, uitvoerders en inspecteurs van GVB, civiele aannemers, nutsbedrijven en GVB Vervoer. Het is mijn taak om iedereen scherp en betrokken te houden. Dat doe ik door tússen de projectmedewerkers te staan en niet boven ze. Ik ben ervan overtuigd dat je dan het beste resultaat behaalt.” 

Rol met veel facetten 

De rol van Ad heeft veel facetten. “Ik stel het projectteam binnen Railinfrabedrijf samen en zorg voor een heldere scope. Daardoor weten alle teamleden wat ze wanneer moeten doen”, vertelt hij. “Samen maken we de planningen en stellen we offertes op. Als we een opdracht hebben ontvangen, maken onze ingenieurs de meest complexe spoorontwerpen. Een kruising ontwerpen is echt een vak op zich.”  

Ook geeft Ad opdrachten aan de (onder)aannemers, de eigen spoorfabriek en de uitvoering. “Met deze partijen realiseren we de ontwerpen buiten. Daarvoor is veel afstemming nodig. Daarnaast besteden we aandacht aan omgevingsmanagement en het opstellen van een plan voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie”, vervolgt Ad. “Tot slot ben ik eindverantwoordelijk voor de afstemming met de opdrachtgever, de oplevering en de financiële projectbeheersing van ons werk.”  

De auto van de koning 

De hectiek die het project met zich meebrengt, vindt Ad het leukste aan zijn baan. “De ene keer moet ik omwonenden sussen die boos zijn omdat de kruising tussen de Marnixstraat en de Rozengracht volledig openligt. De andere keer praat ik met de hofhouding van het Paleis op de Dam om te bespreken waar de koning zijn auto kan parkeren en welke vluchtroutes we vrij moeten houden. Je weet nooit wat je tegenkomt op een dag. Daarom is het belangrijk dat je als projectleider kunt improviseren en communiceren. Mensenkennis komt daarbij goed van pas.” 

Ad volgde een opleiding aan de LTS en MTS en werkte jarenlang als werkvoorbereider en projectleider bij diverse machinefabrieken. In 2009 begon hij als calculator bij GVB. Sinds 2015 is hij projectleider. “Omdat ik me verder wilde specialiseren, volgde ik de hbo-bachelor Technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam”, vertelt hij. “Die opleiding werd volledig betaald door mijn werkgever, want GVB vindt het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen.” 

Trots 

De komende jaren werkt Ad nog aan Oranje Loper. “In ieder geval tot in 2026. Een goed vooruitzicht, want ik geniet enorm van mijn werk. Ik ben er ook ontzettend trots op. Als ik met mijn gezin langs een van de projectlocaties rijd, dan zeg ik altijd: ‘Kijk, met dit project is papa bezig.”  

 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187