Xavier
Verkeersleider Metro
Management
“Van tevoren weet ik nooit hoe mijn dag verloopt. Van het ene op het andere moment kan er iets gebeuren. Denk aan een wissel die het niet meer doet, mensen op het spoor of een passagier die onwel wordt. Daarom moet je als verkeersleider Metro altijd voorbereid zijn op het onverwachte, zodat je snel kunt schakelen als er iets aan de hand is. Stressbestendigheid is dan ook een belangrijke eigenschap voor een verkeersleider. Net als doorzettingsvermogen, oplossingsgerichtheid en besluitvaardigheid.
Leren on the job
Voordat ik verkeersleider werd, was ik trambestuurder en dáárvoor tramconducteur bij GVB. Ik heb een interne opleiding van 1 jaar gevolgd, waarbij ik het vak on the job leerde van ervaren verkeersleiders.
Mijn collega’s en ik zorgen ervoor dat de metro’s veilig kunnen rijden. Via ons systeem sturen we wissels en seinen aan en laten we metro’s met een snelheidsbeperking rijden als dat nodig is. Daarnaast is de verkeersleiding het aanspreekpunt voor metrobestuurders bij storingen of andere vragen. Hebben ze problemen? Dan geven we instructies, zetten een metro stil of zorgen voor een omleiding.
Calamiteiten
Bij calamiteiten pakken wij de regie en proberen we de situatie zo efficiënt mogelijk op te lossen. Daarbij houden we rekening met het belang van de reizigers én met de metrobestuurders en hun dienst- en pauzetijden. Als het nodig is, schakelen we de collega’s van handhaving of overheidshulpdiensten in.
Als verkeersleider kom je niet zo vaak buiten, maar je hebt wél invloed op wat er op het spoor gebeurt. Vaak zie je op de camerabeelden meteen wat het effect is van je beslissing. Als je een metro iets langer op het station laat staan, kunnen passagiers van een andere – vertraagde – metro tóch overstappen.
Reservedienst
Af en toe heb ik reservedienst. Dan rijd ik met de metrobestuurders mee. Hierdoor ervaar ik zelf wat metrobestuurders tijdens hun ritten meemaken en kan ik mijn werk beter doen. Het is ook een mooie gelegenheid om uit te leggen waarom wij als verkeersleiding bepaalde beslissingen nemen. Dit zorgt voor wederzijds begrip en een betere samenwerking tussen metrobestuurders en verkeersleiders.
Ik draai regelmatig wisseldiensten. Aan de nachtdiensten moest ik in het begin even wennen. Maar het grote voordeel is natuurlijk dat je vrij bent op momenten dat anderen werken. Voor mensen die geen zin hebben in een 9-tot-5-baan, is verkeersleider een ideaal beroep.”
Meer verhalen lezen?
Patrick
Teammanager Bus“Het is anders leidinggeven dan in de supermarkt” ... Lees meer
Markwin
Programmamanager“GVB is verrassend leuk, warm en megaherkenbaar in de stad” ... Lees meer
Anass
Teammanager Vervoer“Het is belangrijk dat ik overal van op de hoogte ben, zodat ik tijdig kan bijsturen” ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert