Xavier
Xavier

Verkeersleider Metro

Management

“Ik ben altijd voorbereid op het onverwachte”

“Van tevoren weet ik nooit hoe mijn dag verloopt. Van het ene op het andere moment kan er iets gebeuren. Denk aan een wissel die het niet meer doet, mensen op het spoor of een passagier die onwel wordt. Daarom moet je als verkeersleider Metro altijd voorbereid zijn op het onverwachte, zodat je snel kunt schakelen als er iets aan de hand is. Stressbestendigheid is dan ook een belangrijke eigenschap voor een verkeersleider. Net als doorzettingsvermogen, oplossingsgerichtheid en besluitvaardigheid. 

Leren on the job 

Voordat ik verkeersleider werd, was ik trambestuurder en dáárvoor tramconducteur bij GVB. Ik heb een interne opleiding van 1 jaar gevolgd, waarbij ik het vak on the job leerde van ervaren verkeersleiders.  

Mijn collega’s en ik zorgen ervoor dat de metro’s veilig kunnen rijden. Via ons systeem sturen we wissels en seinen aan en laten we metro’s met een snelheidsbeperking rijden als dat nodig is. Daarnaast is de verkeersleiding het aanspreekpunt voor metrobestuurders bij storingen of andere vragen. Hebben ze problemen? Dan geven we instructies, zetten een metro stil of zorgen voor een omleiding.  

 

Calamiteiten 

Bij calamiteiten pakken wij de regie en proberen we de situatie zo efficiënt mogelijk op te lossen. Daarbij houden we rekening met het belang van de reizigers én met de metrobestuurders en hun dienst- en pauzetijden. Als het nodig is, schakelen we de collega’s van handhaving of overheidshulpdiensten in.  

Als verkeersleider kom je niet zo vaak buiten, maar je hebt wél invloed op wat er op het spoor gebeurt. Vaak zie je op de camerabeelden meteen wat het effect is van je beslissing. Als je een metro iets langer op het station laat staan, kunnen passagiers van een andere – vertraagde – metro tóch overstappen. 

Reservedienst 

Af en toe heb ik reservedienst. Dan rijd ik met de metrobestuurders mee. Hierdoor ervaar ik zelf wat metrobestuurders tijdens hun ritten meemaken en kan ik mijn werk beter doen. Het is ook een mooie gelegenheid om uit te leggen waarom wij als verkeersleiding bepaalde beslissingen nemen. Dit zorgt voor wederzijds begrip en een betere samenwerking tussen metrobestuurders en verkeersleiders. 

Ik draai regelmatig wisseldiensten. Aan de nachtdiensten moest ik in het begin even wennen. Maar het grote voordeel is natuurlijk dat je vrij bent op momenten dat anderen werken. Voor mensen die geen zin hebben in een 9-tot-5-baan, is verkeersleider een ideaal beroep.” 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187