Ik wil meer weten over de vacature Bedrijfsvoerder Energievoorziening en Tunnelveiligheid
Danny
Bedrijfsvoerder Energievoorziening en Tunnelveiligheid
Kantoor
“Bij een storing of een calamiteit word ik hier op de post overspoeld door een tsunami van geluiden en knipperen er allerlei meldingen op tientallen schermen. Dat gebeurde begin dit jaar bij de twee grote stroomstoringen die in Amsterdam plaatsvonden. Bijna heel de stad had er last van omdat een groot deel zonder stroom zat, waardoor er ook veel trams tot stilstand kwamen. Dan is snel handelen belangrijk en giert de adrenaline door mijn lijf. Voor mij zijn dit de mooie momenten.
Als bedrijfsvoerder Energievoorziening en Tunnelveiligheid ben ik verantwoordelijk voor de stroomvoorziening, brandveiligheid, veiligheid in de metrotunnels en de veiligheid op en rond het spoor. Ik schakel als dat nodig is op afstand de spanning uit en weer in, zowel bij calamiteiten als geplande werkzaamheden.
Van chaos naar overzicht
De eerste fase bij een calamiteit is de zogeheten chaotische fase, waarbij informatie versnipperd binnenkomt. Denk aan meldingen van de politie, collega’s op de vloer, het cameratoezicht, de verkeersleiding van metro en tram, en informatie vanuit onze besturingssystemen. Alle informatie komt hier op de afdeling CAB (Coördinatie Aanspreekpunt Bedrijfsvoering) bijeen.
De eerste handelingen van iedereen zijn altijd gericht op overzicht krijgen en het veilig proberen te maken van de situatie. Op het moment dat er iets minder chaos is, roep ik een BOB-overleg uit. BOB staat voor beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. Dit betekent dat er van alle disciplines op de vloer iemand naar mijn bureau komt. We nemen dan snel de stand van zaken door en hakken knopen door.
Crisisbeheersing bij stroomstoring
Tijdens de grote stroomstoring hebben we direct gekeken welke trams en metro’s nog spanning op de rail of bovenleiding hadden. Bij de metro was de spanning bij de sporen en wissels aan de Isolatorweg uitgevallen. Dit konden we snel oplossen door een koppeling in te zetten. Ook bij het metrostation Rokin was de stroom uitgevallen. Omdat het systeem automatisch een koppelkabel omschakelde, kreeg het station Rokin spanning vanaf het Centraal Station. Reizigers hebben er nauwelijks iets van gemerkt.
De situatie bij de tram was ingewikkelder. Op meerdere plekken viel de spanning volledig weg. Door informatie vanuit het besturingssysteem en meldingen van bestuurders die bij de verkeersleiding van de tram binnenkwamen, hadden we gelukkig een redelijk beeld waar we nog konden rijden. Helaas was er door de locatie van de storing niet veel dat we verder nog konden doen, behalve wachten. Het heeft uiteindelijk zo’n anderhalf uur geduurd voordat Liander het probleem had opgelost en alle trams en metro’s weer konden rijden.”
Meer verhalen lezen?
Eline
Adviseur Kwaliteitszorg en Procesverbetering Tram“Ik help de collega’s binnen Tram om hun werk zo prettig en efficiënt mogelijk uit te voe ... Lees meer
Tsi-Jan
Projectmanagement & PMO“Wat ik heb geleerd? Projectmanagement is mensenwerk en leiderschap is geen one man army.” ... Lees meer
Bas
Verkeersleider Bus/Tram'Hectiek en onvoorspelbaarheid is wat ik zocht in een baan' ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert