Imad
Imad

Senior allround monteur

Techniek

“Het is belangrijk dat we problemen ter plekke oplossen”

“Technische mankementen en storingen zo snel en zo goed mogelijk verhelpen, zodat een defecte tram weer het spoor op kan. Dat is in een notendop wat ik doe”, vertelt senior allround monteur Tram Imad. “We hebben maar weinig reservetrams. Daarom is het extra belangrijk dat we problemen ter plekke oplossen. De stad moet natuurlijk wel bereikbaar blijven.”  

Met zijn 10 dienstjaren is Imad een oudgediende. “Ik begon ooit als stagiair bij de Technische dienst en kreeg daarna een baan aangeboden. Ik voelde me als broekie van 20 prima thuis tussen de 50’ers en 60’ers die er toen werkten. Inmiddels zijn die allemaal met pensioen. Tegenwoordig heb ik ook veel jonge collega’s, maar destijds was ik een van de jonkies.”  

Kapotte stroomafnemer 

Imad geniet van de afwisseling die zijn werk biedt. “De ene dag heb ik storingsdienst en kan ik worden opgeroepen door een tram met pech. Draai ik een binnendienst? Dan los ik in de werkplaats storingen op. Denk aan een airco of een mobilofoon die niet werkt of een kapotte stroomafnemer op het dak van de tram. Als ik kraanwagendienst heb, werk ik in de werkplaats en sta ik tegelijkertijd stand-by om trams met pech naar de werkplaats te slepen.” 

 

Het werk van een monteur gaat 24/7 door. Dus dat betekent dat je dag-, avond- en nachtdiensten hebt. Het komt regelmatig voor dat Imad een klus waar hij aan werkt, moet overdragen aan een collega omdat zijn dienst erop zit. Dat vindt hij geen enkel probleem, want hij vertrouwt zijn collega’s 100%. “Omdat we dag en nacht intensief samenwerken, hebben we een hechte band met elkaar. Ik wéét dat mijn collega de klus waar ik aan ben begonnen, tot een goed einde brengt. Dat er zo veel vertrouwen tussen ons is, vind ik heel fijn. Het voelt voor mij als een soort broederschap.”  

Elektrotechniek en mechatronica 

Als senior allround monteur moet je niet alleen kennis hebben van elektrotechniek en mechatronica, je moet ook snel kunnen schakelen en stressbestendig zijn. Want je werkt vaak onder hoge druk. “Daarnaast is het handig als je goed met mensen kunt omgaan”, vervolgt Imad. “Het komt regelmatig voor dat reizigers in de tram ongeduldig worden. Die moet je netjes uitleggen wat er aan de hand is en geruststellen.”  

Een keer in de zoveel tijd krijgt GVB nieuwe trams. “Ik was erbij toen de nieuwe CAV-trams 5 jaar geleden werd geïntroduceerd”, vertelt Imad. “Die rijdt nu samen met de Combino tram, die al 20 jaar oud is. Die trams verschillen enorm qua techniek en onderdelen. Daarom moest ik een opleiding volgen om de CAV-trams te kunnen repareren. Momenteel is GVB bezig met een aanbesteding voor een nieuwe tram. De verwachting is dat die over een jaar of 5 gaat rijden. Dan zal ik opnieuw een opleiding moeten volgen. Zo blijf ik me ontwikkelen.” 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187