Bas
Bas

Verkeersleider Bus/Tram

Kantoor

'Hectiek en onvoorspelbaarheid is wat ik zocht in een baan'

Carrières zijn tegenwoordig geen afgebakende gebaande paden. Het zijn soms meanderende rivieren. Ze vertakken in kleine beekjes, gaan soms linksaf, soms rechtsaf en monden dan weer uit in een andere grote rivier. Zo ging het ook bij Bas. Na 16 jaar bij de politie te hebben gewerkt sloeg hij een andere richting in. Hij opende samen met zijn vrouw een klassiek Frans restaurant. “Ik heb een grote passie voor eten en drinken. Ben ook sommelier (wijnexpert). Helaas moesten we de deuren sluiten toen COVID-19 de kop opstak.” 

Daarna begon de zoektocht naar een nieuwe baan. Bas: “Wat ga ik nu doen, dacht ik. Twee aspecten die telkens naar boven kwamen waren: hectiek en een grote mate van onvoorspelbaarheid. Een nieuwe baan moest echt die twee kenmerken hebben. Ik heb gedacht aan ambulancechauffeur of werken met daklozen. Uiteindelijk is het Verkeersleider Bus/Tram bij GVB geworden.” 

Via een vriend die al bij de verkeersleiding van GVB werkt, krijgt hij de tip dat ze nieuwe mensen zoeken. “Ik ben eerst een middag gaan kijken. En ik zag dat er een fijne, collegiale sfeer op de werkvloer was. Ook het werk zelf is interessant. Al het tram- en busverkeer in een grote stad als Amsterdam in goede banen leiden, is uitdagend. Na dat bezoek besloot ik te solliciteren. Ik ben drie keer op gesprek geweest en moest daarnaast ook nog een Wet Lokaal Spoor (WLS)-keuring doen en een assessment. Dat was pittig, maar ik heb alles gehaald. De meeste collega’s komen van de tram of de bus, dus die zijn hier al mee bekend. Ook hebben zij al route- en lijnenkennis. Dat is een groot voordeel, heb ik gemerkt. Het is niet zo dat het onmogelijk is om te leren, maar ik moet nu even iets harder studeren dan iemand die binnen GVB overstapt naar deze functie.”

De afgelopen drie maanden is Bas in opleiding geweest. “Je moet echt een heel nieuw vak leren.  Omdat ik verkeersleider Bus/Tram ben, heb ik ook een rijopleiding tram gehad. Bus komt later. Die opleiding vond ik echt gaaf. Tijdens je opleiding krijg je een mentor toegewezen. En met diegene zit je altijd aan de desk. Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor de trambestuurders, buschauffeurs en de conducteurs. Wij moeten ervoor zorgen dat zij zo swingend mogelijk hun dag doorkomen,” zegt hij lachend.

Het leukste vindt Bas als er ‘dingen’ zijn. “Een demonstratie bijvoorbeeld. Dat moeten wij ervoor zorgen dat de omleidingen zo goed mogelijk verlopen. Het is een beetje dubbel, want de reiziger wilt het liefst zo snel mogelijk van a naar b. Maar voor ons zijn dit de zaken die het werk interessant maken. Dan moeten we aan de bak!”

Om de collega’s die op de voertuigen zitten nog beter te begrijpen reist Bas ook regelmatig mee met collega’s. “Laatst ben ik met tramlijn 26 meegegaan. Ik praat dan met de bestuurder en leer een lijn zo echt goed kennen. Door echt door de ogen van een bestuurder de stad te zien geeft een ander beeld. Dat helpt mij uiteindelijk weer in mijn werk, want op het moment dat we een lijn moeten omleiden zit ik bij de verkeersleiding achter mijn desk, maar weet ik precies wat de bestuurder op dat moment voor zich ziet. En dat maakt veel verschil!”   

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187