Brian
Brian

Hoofdmonteur

Techniek

'Ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van onze reizigers en collega's'

Aangenaam kennis te maken!

Zeven jaar geleden ben ik begonnen als veiligheidspersoon. Ik moest toezicht houden op de monteurs en of zij hun werk langs de metrobaan wel veilig doen, maar dat was niets voor mij. Van alleen maar staan en toekijken werd ik dik, man! Dus die jongens zeiden: waarom ga je niet als monteur werken? En zo is het balletje gaan rollen. Ik ben begonnen als monteur en doorgegroeid naar hoofdmonteur. 

Mijn werk

Als hoofdmonteur stuur ik de monteurs aan, maar ik werk ook zelf mee. We hebben dag- en nachtdiensten. De ene week heb je dag, de andere week nacht. Overdag doen we metingen en schouwingen. En ’s nachts tussen 1 en 5 doen we het echte werk, want dat kan overdag niet omdat de metro rijdt. Ik vind nachtdiensten werken fijn. Dan kun je het meeste werk verzetten. We vervangen dan bijvoorbeeld puntstukken en tongwissels. Als ik een week nachtdienst heb, dan bereid ik die week altijd goed voor. Ik zoek alle materialen die ik nodig heb alvast bij elkaar zodat ik gelijk kan beginnen als mijn avonddienst start. 

Mijn collega’s

Nachtdiensten trekken een wissel op je fysieke gesteldheid. Dat is nou eenmaal een feit. Dus het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Ook moeten wij elk jaar een medische en psychische keuring doen, omdat we op het spoor werken. Het is belangrijk dat wij als collega’s eerlijk en open zijn tegen elkaar. Stel, je hebt een ziek familielid of je hebt ergens anders zorgen over. Dan zeggen we dat tegen elkaar en ga ik die dag bijvoorbeeld niet op de metrobaan werken, maar iets anders doen. Ik kan niet alleen mijzelf, maar ook mijn collega in gevaar brengen. Doordat we zo open zijn, hebben we wel een hecht team.  

Hoe verbind ik de wereld in Amsterdam?

Ik heb niet direct contact met reizigers maar ben wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers die met de metro reizen en de collega’s die de metro besturen. Als ik mijn werk niet goed doe, kan dat grote gevolgen voor hen hebben. Dus ik breng niet letterlijk reizigers van a naar b, maar ik zorg wel dat de metrobaan waarover zij hun reis afleggen veilig is, dus ja. Op die manier dragen wij vanuit onze afdeling ons steentje bij aan het grotere geheel, zeg maar.  

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187