Emmanuel
Metrobestuurder
Vervoer
Waar de ene student werkt in de horeca of in de supermarkt, koos Emmanuel voor een andere unieke bijbaan, namelijk die als metrobestuurder. Dat doet hij naast zijn studie Politicologie aan de UvA. ‘Dat ik tijdens mijn studie kan werken bij GVB vind ik geweldig!’
Hoe veranderde jouw fascinatie voor metro’s in een bijbaan bij GVB?
“Al van jongs af aan ben ik gek op metro’s en een grote GVB-fan. Als kleine kleine jongen bootste ik al metrogeluiden na. Als de metro door de bocht rijdt, maakt deze piepende geluiden en die deed ik dan na terwijl ik in de buggy zat. Op mijn vierde kon ik het hele metronetwerk al tekenen.
Dat enthousiasme bleef groeien. Voorheen kon je pas vanaf je 21e als metrobestuurder aan de slag. Via de manager van het metro trainingscentrum kwam ik erachter dat die leeftijd verlaagd was naar 18 jaar. Toen heb ik meteen gesolliciteerd.”
Hoe weet je dit werk te combineren met een drukke studie?
Ik werk nu tussen 8 tot 12 uur per week en dat bevalt mij ontzettend goed! Je kunt aangeven wanneer je beschikbaar bent. Voor mij is dat meestal op zaterdag. En wanneer ik extra tijd heb, vaak tijdens vakanties, geef ik ook andere dagen door. Ik wist niet dat de flexibiliteit zo groot was dat het mogelijk was om hier te werken. Dat die mogelijkheid er is, is enorm fijn. De flexibiliteit maakt het ideaal om dit te combineren met mijn studie.
Wat maakt het werk bijzonder voor jou?
Wat ik mooi vind aan het besturen van de metro is het machtige gevoel dat je daar voorin zit en zo’n zwaar voertuig bestuurt. Vooral tijdens zonsopgang en zonsondergang is het adembenemend. Wat ik ook mooi vind aan dit werk is dat je direct de impact ziet. Je vervoert mensen. Dat zie je direct in de praktijk. Ze stappen in en bij de volgende halte stappen ze uit. Zo heb je al iets nuttigs gedaan, zelfs al is het maar voor één halte. Dat vind ik heel leuk.
Sommige mensen vragen me weleens of het niet eenzaam is, omdat je alleen in de cabine zit. Maar het hangt er echt van af hoe je het zelf maakt. Als je bij je eindpunt bent, kun je even door de metro lopen en iedereen een goedemorgen wensen. Zo leg je ook contact. Dit doe je iedere 15 tot 40 minuten, want na de rit keer je weer om.
Voor iemand die altijd al gefascineerd was door metro’s, is het fantastisch dat ik bij GVB mag werken. Ik combineer werk en studie op een geweldige manier. Dit wil ik zeker gedurende mijn hele studie blijven doen.
Meer verhalen lezen?
Stephany
Metrobestuurder“Ik voel me stoer als ‘de baas’ van mijn metro, het is tof om de controle te hebben” ... Lees meer
Anouk
BuschauffeurBuschauffeur Anouk vertelt: 'Lijn 18 en de rare neus' ... Lees meer
Dirk
Schipper“Kaartjes met ‘Bedankt voor weer een jaar overvaren’ hangen we in de stuurhut. Mooie rem ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert