Hedwig
Hedwig

Strategisch Assetmanager

Techniek

“Veilig en betrouwbaar OV in 2055? Daar denk ik nu al over na”

Toen Hedwig een training Assetmanagement (ISO 55000) had gevolgd, wist ze: hier wil ik in verder. Nu is ze strategisch assetmanager bij Railmaterieel. Deze afdeling is binnen GVB verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van de trams en metro’s. “Ik vind het leuk om met techniek en de lange termijn bezig te zijn én GVB-breed te kijken. Daarom past deze functie mij als een handschoen.” 

Een belangrijk onderdeel van Hedwigs functie is het schrijven van een strategisch assetmanagementplan (SAMP). “Ik zet voor Railmaterieel beleid en ontwikkelingen om in een visie voor de komende 5 tot 30 jaar”, vertelt ze. “In die visie staat bijvoorbeeld wat we moeten veranderen in de werkplaats en in onze onderhoudsaanpak, zodat we onze trams en metro’s ook in de toekomst op een efficiënte manier kunnen onderhouden.”  

Kennis delen 

Om die visie zo concreet mogelijk te maken, werkt Hedwig samen met verschillende afdelingen binnen GVB. Denk aan Railinfrabedrijf en Vlootmanagement. “Die afdelingen voeden mij met nuttige informatie waarmee ik de visie kan aanscherpen. Tegelijkertijd zorg ik er zo voor dat de visie organisatiebreed gedragen wordt. Ik vind het heel fijn dat iedereen bereid is om kennis te delen en bij te dragen aan een gefundeerd SAMP. Dit is echt kenmerkend voor ons bedrijf.” 

Hedwig brengt ook in kaart welke innovaties er nodig zijn binnen Railmaterieel. “Laatst ben ik daarvoor naar InnoTrans geweest”, vertelt ze. “Dat is een railmaterieelbeurs in Berlijn. Daar heb ik de nieuwste trams en metro’s gezien, innovaties gespot en gesproken met leveranciers. Zo’n beurs geeft enorm veel inspiratie en helpt mij om GVB te adviseren over de richting die we met Railmaterieel op moeten. Want om onze trams en metro’s ook in de toekomst betrouwbaar en veilig te laten rijden, moeten we daar nú al over nadenken.” 

Aanbesteding nieuwe tram 

Momenteel is Hedwig betrokken bij de aanbesteding voor een nieuwe tram, de 17G. “Het is de bedoeling dat die in 2033 gaat rijden. Met de hulp van verschillende afdelingen zet ik onze wensen en eisen op papier. Ook kijken we welke impact deze nieuwe tram heeft op onze werkplaats en onze medewerkers. Moet de werkplaats anders worden ingericht? En welke opleidingen moeten de monteurs volgen om de nieuwe tram straks te kunnen onderhouden? Ik vind dit een ontzettend interessant project, waar ik met veel plezier aan werk.”  

Voordat Hedwig bij GVB terechtkwam, had ze verschillende technische functies. Na haar hbo-opleiding Werktuigbouwkunde werkte ze lange tijd bij NS. Na een jaar bij Fokker en een baan in de luxe jachtbouw werd ze in 2018 vlootmanager Tram bij GVB. Alle kennis en ervaring die ze tijdens haar loopbaan heeft opgedaan, komen haar als strategisch assetmanager goed van pas.  

Groeikansen

Hedwig vindt het fijn dat GVB zo veel groeikansen biedt. “Bij Railmaterieel kun je technisch specialist worden of generalist, zoals ik. Maar het is ook mogelijk om een zijstapje te maken richting productie-engineering in de werkplaats. Óf je gaat voor een staffunctie of een kwaliteitsfunctie. Er zijn volop mogelijkheden. Dus als je ambitieus bent, zit je goed bij GVB.” 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187