Johan
Johan

Schipper

Vervoer

“Werken als pontschipper is relaxed én dynamisch”

De ochtenddienst vindt pontschipper Johan het fijnst. Dat zijn wekker dan al om 4.15 uur gaat, maakt hem niets uit. “Ik hou ervan om rond 6.00 uur de zon te zien opkomen boven het water”, vertelt hij. “Als ik om 14.00 uur klaar ben, heb ik nog een groot deel van de dag voor me. Ik heb nu meer tijd voor mijn gezin en zie mijn dochter opgroeien.” 

Johan werkt sinds december 2023 bij GVB. Daarvoor voer hij zes jaar op een duwboot als binnenvaartschipper en was hij vaak langere tijd van huis. “Op een gegeven moment had ik geen zin meer in zeven dagen op, zeven dagen af. Een kennis die al bij GVB werkte, tipte mij over een vacature voor pontschipper. Hij vertelde zo enthousiast over zijn werk dat ik besloot om ervoor te gaan.”  

Klep dicht 

Nieuwe schippers hebben een proeftijd van een week of zes. Onder leiding van een oude rot in het vak leren ze de pont besturen en aan- en afmeren. “In het begin doe je dat zonder reizigers aan boord”, vervolgt Johan. “De klep blijft dicht, daardoor weten de reizigers op de kade dat ze niet mogen opstappen.”  

Johan was een snelle leerling. “Al na een dag of vier mocht ik met passagiers varen en na twee weken stond ik zelfstandig achter het roer. Voor de veiligheid hield een ervaren collega een oogje in het zeil, maar verder deed ik alles zelf.” 

Noordzeekanaal 

In zijn proefperiode leerde Johan alle zeven verbindingen in Amsterdam kennen én de drie in het Noordzeekanaal bij IJmuiden. “Meestal vaar ik in Amsterdam. Heel af en toe word ik ingezet op het Noordzeekanaal. Daar vaar ik acht uur achter elkaar, want ik heb op die ponten geen collega schipper. In Amsterdam ben je altijd met z’n tweeën. We varen om de beurt een uurtje. Als ik niet achter het roer sta, zit ik achter de computer in de stuurhut. Dan heb ik rustig de tijd om mails te beantwoorden.” 

 Johan vindt zijn werk superleuk. “Het is een relaxte én dynamische baan”, vertelt hij enthousiast. “Relaxed omdat je niet continu aan het varen bent en dynamisch omdat er altijd van alles te zien is – op het water en op de pont. En met tien verschillende verbindingen wordt het nooit saai!” 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187