Onno
Onno

Assetmanager Tram

Techniek

“Ik ben verantwoordelijk voor een veilige, betrouwbare, beschikbare trambaan”

Samen met zijn collega’s is assetmanager Tram Onno verantwoordelijk voor een veilige, betrouwbare, beschikbare en goed onderhouden spoorbaan in het gebied waar de tram rijdt, het areaal. In heel Amsterdam ligt zo’n 200 kilometer aan rails met 650 wissels. Daarnaast heb je ook nog de sporen in Amstelveen en Uithoorn. “Ik zeg altijd: ‘De tram rijdt en het spoor slijt’. Ik heb dus genoeg werk”, lacht Onno. 

Assets zijn de technische onderdelen van de trambaan. Denk aan de rails, de wissels en de  bochten in het spoor. ‘Bogen’ in vaktaal. “Ook de betonlagen die onder de trambaan liggen en het asfalt zijn assets”, vertelt Onno. “Die zijn niet direct zichtbaar, maar wel erg belangrijk. Het is de bedoeling dat die assets zo lang mogelijk meegaan.” 

Naar buiten 

Elk jaar stelt Onno in samenwerking met de uitvoerders een financiële begroting op. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, gaat hij vaak naar buiten met de uitvoerders en de inspecteurs. “Dan kan ik met eigen ogen zien wat de staat van het spoor is. We bekijken welk onderhoud er nodig is om onze assets zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Daar hangen we een prijskaartje aan. Elke week controleren onze inspecteurs en schouwers het areaal. Op basis daarvan maken we een planning voor het onderhoud. De kosten daarvan moeten aan het eind van het jaar kloppen met de begroting die ik vooraf heb afgegeven.” 

Daarnaast moet de begroting aansluiten bij het Meerjarenvervangingsplan (MVP). Daar is een collega-assetmanager van Onno verantwoordelijk voor. “In het MVP staat in welk jaar welk deel van het spoor wordt vervangen. Ik moet ervoor zorgen dat het spoor het tot die tijd uithoudt door het goed te onderhouden.” 

Sinkhole 

Een flinke uitdaging, want niet alles kun je vooraf voorzien. “In een drukke, dynamische stad als Amsterdam gebeurt altijd wel wat”, vertelt Onno. “Een ontsporing, een wisselstoring, breuken in het spoor en soms zelfs een sinkhole. Het onderhoud en de reparatie van het spoor kost jaarlijks miljoenen.” 

Onno startte zijn carrière in de financiële dienstverlening, maar na een paar jaar wilde hij wat anders. Via een vriend kwam hij bij VolkerRail terecht als monteur van trein- en trambanen. Daarna stapte hij over naar GVB. “Ik begon als ondersteuner van de inspecteur Trambaan. Vervolgens werd ik zelf inspecteur. Toen de assetmanager Tram met pensioen ging, kreeg ik de vraag of ik interesse had in die functie. Dat vind ik het mooie aan werken bij GVB: je krijgt volop kansen om te groeien.” 

 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187