Lena
Business Analist
IT
Als business analist zit Lena verrassend weinig achter een computer. Lena: “Ik ben juist veel op pad. Bezoek werkplaatsen om daar te praten met monteurs die het onderhoud plegen aan de metro’s, trams of onze bussen, maar ik praat ook met trambestuurders of buschauffeurs. GVB wordt steeds meer een data-gedreven organisatie. We zitten midden in die overgang. Ik vind het heel tof om daaraan bij te dragen. Je laveert echt tussen Techniek, IT en wat wij de Operatie noemen (het rijdend en varend personeel). De projecten waar ik aan werk, zie ik letterlijk terug op straat of dragen bij het verbeteren van een stukje service voor reizigers.”
Elektrische bus is net een computer
Neem bijvoorbeeld de komst van de elektrische bussen. Lena: “Die bus is net een computer. We halen ontzettend veel data uit het voertuig waarmee we in de toekomst preventief onderhoud kunnen gaan plegen. En dat is fijn, want zo ben je storingen en uitval voor. Dit betekent voor veel monteurs een omslag in hun manier van werken. Veel monteurs zijn gewend om mechanisch te werken en moeten nu digitaal werken. Ik probeer ze door middel van dataproducten hierbij te helpen.”
Crowd counting algoritme bouwen
“Een ander voorbeeld van mijn toegevoegde waarde is bijvoorbeeld dat we werken aan het bouwen van een “crowd counting algoritme”. Hiermee kunnen we, als de proef hiermee succesvol is, het aantal reizigers in een voertuig tellen. Deze data kunnen we dan weer gebruiken voor het inplannen van de voertuigen, maar ook voor de druktevoorspelling in de app zodat reizigers kunnen beslissen of ze in een druk voertuig willen stappen of liever een bus, metro of tram later nemen omdat die rustiger is. Ik ben zo’n reiziger die dat zou doen, want ik zit graag als ik met het ov reis.”
Nieuwe inzichten door combineren databronnen
Ik ben eigenlijk continu op zoek naar nieuwe inzichten door verschillende databronnen met elkaar te combineren. GVB moet digitaliseren wil het blijven meekomen met de markt. Zonder digitalisering zouden veel zaken zoals onderhoud duurder zijn en trager gaan. Gelukkig wordt deze noodzaak door de hele organisatie gevoeld. Ik vind het belangrijk om met mijn werk een publiek doel te dienen. Openbaar vervoer is net als onderwijs en zorg zo’n doel. Dus ik zit voorlopig nog wel op mijn plek. We staan qua digitalisering pas aan het begin. Er gaan nog een heleboel mooie projecten en ontwikkelingen komen!
Meer verhalen lezen?
Natascha
Senior applicatiespecialist“Buiten zie je of het werkt, wat je binnen hebt bedacht” ... Lees meer
Yves
Solution Architect‘Trams, bussen en metro’s zijn rijdende computers’ ... Lees meer
Samé
Test en release manager“Mijn werk biedt veel leuke uitdagingen op het gebied van testen en kwaliteitsborging” ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert