Yinka Jan
Metrobestuurder
Vervoer
Al mijn hele leven ben ik gefascineerd door het openbaar vervoer. Mijn broer nam me als klein jongetje van ongeveer vijf jaar oud al mee naar de spoorlijn tussen Leiden Centraal en Leiden Lammenschans. Dat vond ik fantastisch. Elk weekend gingen we met de trein en de bus naar mijn oma, die in Zeist woonde. Dat was voor mij een groot avontuur. Die grote voertuigen, het idee dat je naar een andere plek reist en dat al die mensen ergens naartoe gaan, dat vond en vind ik nog steeds prachtig.
Je doet meer dan alleen de metro besturen
Werken bij de metro van Amsterdam is werken als bij de NS, maar dan op een kleinere schaal en een iets hoger tempo. Werken op de rails is een verantwoordelijke functie waarbij je mensen helpt om naar hun werk of andere bestemmingen te gaan. Dat vind ik heel waardevol aan mijn werk. Ik bestuur niet alleen de metro, ik zorg er ook voor dat mensen kunnen doen wat ze willen doen.
De metro vind ik net zo interessant als de trein, omdat je bij de metro heel snel moet werken. De afstanden tussen de haltes zijn niet lang in Amsterdam, dus je moet relatief vaak stoppen en weer optrekken. En een metro trekt heel snel op, dat vind ik mooi! Toch gaat het niet alleen om het rijden, stoppen, optrekken en het sluiten van de deuren. Je biedt daar waar je kan ook service. Bijvoorbeeld een forens die aan komt rennen. Dan wacht je zodat die de metro ook haalt en op tijd op het werk komt!
Tijdens opleiding vol voor gaan
Het besturen van een metro is niet moeilijk, maar het je moet het ook niet onderschatten. Je moet wat techniek van het voertuig kennen en je baanvakkennis hebben. Dat houdt in dat de seinen- en wissels op de metrobaan kent en kunt lezen. De opleiding duurt zes weken. Je moet er in die periode vol voor gaan. Dat betekent je sociale leven even op een laag pitje en focussen. Voor je aan de opleiding begint, moet je een aantal testen maken. Die vond ik behoorlijk uitdagend. Als je die succesvol doorstaat, kun je aan de opleiding beginnen. Tijdens je opleiding krijg je van GVB vanaf dag een betaald. Er zijn drie verschillende soorten metro’s waarvoor je uiteindelijk examen moet doen.
GVB is een warm bad
En als je geslaagd bent en als metrobestuurder begint, voelt het echt als een warm bad. Hier bij GVB ben je geen nummer. Bestuurders, managers, planning, we kennen elkaar allemaal en dat vind ik fijn. En ook al werk je in je eentje, de ritten zijn niet zo lang, dus je voelt je niet snel eenzaam. Ongeveer elke 35 minuten sta je op een perron en kun je even met je collega’s praten.
En ja, de sfeer in Amsterdam is natuurlijk uniek. We hebben vijf lijnen, en daardoor zie je de diversiteit van Amsterdam goed terug. Er zijn veel toeristen en wijken met verschillende culturen. Het blijft boeiend en er is altijd iets te zien.”
Meer verhalen lezen?
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert