GVB-Renate-no-crop-6

Amsterdam zoekt buschauffeurs

Word gratis opgeleid tot buschauffeur

Direct solliciteren
Hi! 👋 Waarom zou ik buschauffeur worden bij GVB?
...
Hoi toekomstige buschauffeur! Wat dacht je hiervan?
  • Tijdelijk €1.500 netto tekenbonus
  • Gratis opleiding en rijbewijs D
  • Direct een goed salaris
  • Flexibele diensten
  • Geniet van de sfeer in Amsterdam
  • ...
    Hi! 👋 Waarom zou ik buschauffeur worden bij GVB?
    ...
    Hoi toekomstige buschauffeur! Wat dacht je hiervan?
  • Tijdelijk €1.500 netto tekenbonus
  • Gratis opleiding en rijbewijs D
  • Direct een goed salaris
  • Flexibele diensten
  • Geniet van de sfeer in Amsterdam
  • ...
    GVB-LidianvanMegen-MS5A0961 copy

    Stap over en kom werken bij GVB

    Ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Houd je van de reuring en de diversiteit van de stad Amsterdam en lijkt het je leuk om reizigers prettig, veilig en op tijd verder te brengen? Maar heb je geen rijbewijs D of werkervaring als buschauffeur? Geen probleem, wij hebben een mooi voorstel voor jou! Heb je al ervaring als buschauffeur? Bekijk dan de vacature ervaren buschauffeur.

    Ja, ik heb interesse!
    MS5A0237

    Dit neem je mee

    Je hebt een groot gevoel voor verantwoordelijkheid en bent klantvriendelijk en stressbestendig. Daarnaast:

    • Heb je rijbewijs B;
    • Ben je tussen 1,65 en 2 meter lang;
    • Heb je minimaal een mbo werk- en denkniveau;
    • Spreek je goed Nederlands en kun je goed begrijpend lezen;
    • Kom je in aanmerking voor een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG);
    • Kun je (eventueel met bril of lenzen) kleuren en signalen uitstekend zien.

    Wat bieden wij jou

    Tekenbonus

    Tijdelijk bieden we je voor de functie van buschauffeur een tekenbonus van €1500 netto (onder voorwaarden).

    Gratis rijbewijs D en code 95 halen

    We leiden je in ongeveer drie maanden gratis op tot buschauffeur met rijbewijs D en code 95!

    Een uitstekende beloning

    Je krijgt vanaf het moment dat jij met je opleiding begint een goed salaris van €2646 o.b.v 40 uur per week. Hier bovenop krijg je flinke toeslagen voor het werken van onregelmatige diensten, een 13e maand en ontvang je jaarlijks nog 8% vakantiegeld. Ook bouw je meteen pensioen op. 

    Een duidelijk rooster

    Als buschauffeur in opleiding werk je het eerste jaar via Olympia. Je werkt flexibele diensten van maximaal 8.45 uur en kunt zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet. Als je daarna door wil stromen naar een GVB-dienstverband, krijg je een vast rooster, dat al maanden van tevoren bekend is.

    Gratis reizen met het ov van GVB

    Als je werkt voor GVB, kun je gratis reizen met ons OV, ook in privétijd.

    _73A9621

    Afwisseling en dynamiek

    In je achteruitkijkspiegel zie je de ontmoeting van oude schoolvriendinnen die elkaar jarenlang niet hebben gezien. Je wenst de student succes die tijdens de busrit snel nog even een examen voorbereidt. En ‘s avonds kun je het niet laten om gezellig mee te zingen met concertgangers die net uit Ziggo Dome komen. Geen dag is hetzelfde, iedere reis is anders. Ja, dit is Amsterdam. Mooier nog: dit is jouw nieuwe baan. Want jij bent buschauffeur bij GVB!

    Dagelijks heb je veel contact met allerlei verschillende soorten mensen. Er stappen toeristen, forensen, scholieren, dagjesmensen met diverse achtergronden en leeftijden in jouw bus. Allemaal onderweg naar hun eigen bestemming. En jij helpt hen daar te komen. Dat doe je op een gastvrije en vriendelijke manier, waarbij je je natuurlijk professioneel opstelt, maar er voldoende ruimte is voor een persoonlijke noot.

    MS5A0597

    Een buschauffeur staat nooit alleen

    Als buschauffeur werk je doorgaans in je eentje op de bus. Toch werk je nooit ècht alleen. Er staat een heel team om je heen. Een van onze buschauffeurs sprak over ‘het dorp’ GVB, waar mensen je naam kennen. Denk dan aan de verkeersleiding, het teammanagement, planners en natuurlijk ook je collega’s op de voertuigen. Die ontmoet je op de weg en tijdens je pauzes in een van de ‘eindpunten’ in de stad. Wij zijn trots op dat gemeenschapsgevoel, omdat we alleen zo goed kunnen samenwerken aan een bereikbaar Amsterdam.

    De eerste 100 dagen van

    Benieuwd naar wat je kan verwachten van de opleiding tot buschauffeur? In deze serie volgen we Dave tijdens de eerste 100 dagen als startende buschauffeur. Van het leren voor en behalen van de theorie, tot de eerste praktijklessen, lijnverkenningen en uiteindelijk het behalen van zijn diploma.

    Aflevering 1 - De theorie

    Praktische informatie

    Wil jij weten hoe de opleiding, het rooster en de diensten eruit zien als je komt werken als buschauffeur in opleiding bij GVB?

    Hoe ziet het opleiding- en werkervaringstraject van een buschauffeur eruit?
    Als je als buschauffeur in opleiding van GVB wil gaan werken, doorloop je een aantal fases:
    • Selectieprocedure Tijdens de selectiefase maak jij kennis met GVB en GVB met jou. Een medische keuring is een onderdeel van de procedure. Na het succesvol doorlopen van de selectieprocedure, bieden wij je een jaarcontract aan bij Olympia. In dat jaar wordt je klaargestoomd om als allround buschauffeur voor GVB te werken. Ben jij een ervaren buschauffeur met rijbewijs D en meer dan drie jaar werkervaring? Dan kun je kiezen om direct bij GVB in dienst te komen en doorloop je een opleidingstraject op maat.
    • Rijopleiding In de eerste ca acht weken volg je de rijopleiding om je rijbewijs D en code 95 te halen. De opleiding is in principe vijf dagen in de week, acht uur per dag tussen 07.00 uur-22.00 uur. Meestal op maandag t/m vrijdag, maar weekends zijn ook mogelijk. Hier is maatwerk mogelijk.  
    • Interne GVB-opleiding Je vervolgt je opleiding met ca drie weken lijnverkenning en interne GVB-opleiding. De opleiding is zo'n acht uur per dag op maandag t/m vrijdag tussen 07.00 uur-22.00 uur. Hier is maatwerk mogelijk.  
    • Werkervaringsfase 1 Na je opleiding start je in de eerste werkervaringsfase. Ongeveer vier weken lang rijd je zoveel mogelijk verschillende lijnen en tijden om ervaring op te doen. In deze fase rijd je op de lijnen in Amsterdam Noord, Zuid en IJ-zijde (CS). Hoe meer beschikbaar jij bent, hoe meer je ingeroosterd kunt worden en hoe meer ervaring je kunt opdoen.
    • Werkervaringsfase 2 Vervolgens kun je doorgaan naar fase 2. Dan doe je vier dagen de opleiding om alle dag- en avonddiensten in rayon West te kunnen rijden en vervolgens word je ook ingedeeld op de lijnen in West (meer drukte). In deze fase kunnen er ook nachtdiensten bijkomen. Deze zijn niet verplicht, maar als je geen nachtdiensten rijdt, blijf je in deze fase.
    • Werkervaringsfase 3 Deze fase wordt ook wel de blauwe fase genoemd. Heb je genoeg laten zien dat je het rijden van alle lijnen en diensten onder de knie hebt? In deze fase ga je volgens het vaste GVB-rooster rijden. Je kunt kiezen voor fulltime (36 uur) of parttime (vanaf 24 uur). Het rooster is ruim van tevoren bekend en natuurlijk kun je verlof aanvragen.
    • GVB-dienstverband Bevalt het werken in het vaste rooster goed? En heb je laten zien dat je dit goed kunt? Dan wil GVB graag met jou verder en bieden wij jou een dienstverband bij GVB aan. Er verandert niets in je werk of rooster, maar je hebt nu GVB als werkgever. In overleg kun je jouw contracturen of werkpakket (werkplek en lijnen) aanpassen.
    Wat zijn de werkdagen van een gediplomeerd buschauffeur?
    De werkdagen van een gediplomeerd buschauffeur (dus na het doorlopen van je opleiding) zijn afhankelijk van het dienstverband:
    • Werk je via Olympia, dan geef je zelf door op welke dagen je beschikbaar bent en word je daarop ingedeeld. 
    • Werk je in GVB-dienstverband, dan:
      • werk je twee weekends per vijf weken dienst,  
      • werk je ongeveer zeven feestdagen per jaar.
    Je krijgt een hogere financiële vergoeding (toeslag op je uurloon) voor het werken op feestdagen en in weekends en ook worden deze dagen verrekend met je jaaruren.
    Wat zijn de werktijden van een gediplomeerd buschauffeur?
    Als gediplomeerd buschauffeur (dus na het doorlopen van je opleiding) kun je ingeroosterd worden tussen 04:30 uur en 01:00 uur. Na ongeveer een jaar werken komen komen daar nachtdiensten bij. Een dienst duurt minimaal 3 uur en maximaal 8:45 uur. Soms word je ingedeeld op een gebroken dienst. Dat betekent dat je twee keer op één dag spitsdienst rijdt. Dit wordt tot het minimum beperkt. 

    GVB als werkgever

    Ieder mens heeft een eigen bestemming en brengt een eigen verhaal met zich mee. Iedere medewerker bij GVB draagt bij aan de reis die zij maken. We verzorgen dagelijks het vervoer voor honderdduizenden mensen in en rond Amsterdam. 24 uur per dag en 365 dagen per jaar. Samen verbinden we een wereld aan lijnen, verhalen en mensen. Je ziet onze bussen, metro’s, trams en veerponten. Maar wij zijn meer dan dat. Achter de schermen schuilt een dynamische wereld waarin onze medewerkers in allerlei rollen ervoor zorgen dat de stad bereikbaar blijft. Als werkgever willen wij elke medewerker verbinden met onze koers: een belangrijke bijdrage leveren voor een leefbare en bereikbare stad. Ga je mee?

    Kom kennismaken

    Is je interesse gewekt, maar wil je eerst graag eens komen kennismaken of een dienst meerijden? Dat kan! Je bent van harte welkom op een van onze locaties om met een van de buschauffeurs van GVB te praten, een opleider, recruiter of (team)manager. Maak vandaag nog een afspraak!

    Ja, ik wil kennismaken
    MS5A0863

    Is GVB jouw volgende bestemming?

    Vul je gegevens in. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met je op. Goed om te weten: voor de werving en selectie van onze buschauffeurs werken wij samen met Olympia. Je krijgt gelijk een jaarcontract bij hen. Tijdens dat jaar kijken we of het van beide kanten bevalt. Is dat zo, dan kun je een dienstverband bij ons krijgen.

    Vul het sollicitatieformulier in

    Vul het formulier in en houd je telefoon en e-mail in de gaten!

    Telefoongesprek

    We bellen je binnen maximaal twee werkdagen op. Dan bespreken we de vacature en de sollicitatieprocedure en beantwoorden we je eerste vragen. Dan maken we een afspraak om persoonlijk kennis te maken. Het kan zijn dat we je vragen thuis een paar online tests te doen zodat wij een beeld hebben van jouw competenties en vaardigheden.

    Kennismakingsgesprek

    We hebben een afspraak op een van onze locaties of een locatie van Olympia. Tijdens dit gesprek vertellen we je nog meer over het werken als buschauffeur bij GVB en het opleidingstraject dat daaraan voorafgaat. We nemen jouw kennis en werkervaring door en eventueel de uitslag van de test die je thuis gedaan hebt. Het kan zijn dat we je vragen nog een aantal tests te doen om een goede inschatting te kunnen doen van wat nodig is om jou voor te bereiden op het werk.

    Selectiedag

    Tijdens de selectiedag kom jij en andere kandidaten op een van onze locaties. Er zijn verschillende kennismakingsgesprekken, we nemen jouw stads- en lijnenkennis door en je rijdt een stukje met een van onze bussen.

    Arbeidsvoorwaarden

    We maken afspraken over jouw contract, arbeidsvoorwaarden en opleiding en spreken een startdatum af.

    Opleiding

    Je volgt de gratis rij-opleiding en interne opleiding en start je werkervaringsfase. Tijdens je opleiding krijg je al salaris.

    Heb je een vraag?

    Heb je nog vragen over deze functie? De recruiters van Olympia helpen je graag verder. Bel naar 020-3544888 of mail naar [email protected]

    Olympia Inhouse GVB afbeelding
    Olympia Inhouse GVB
    Recruitment Vervoer

    Meer weten?

    Stel hier al je vragen

    Hoe en hoe snel nemen jullie contact op als ik solliciteer?
    We reageren in principe binnen 1 of 2 werkdagen op je sollicitatie, maximaal een werkweek. Je wordt gebeld door een GVB'er en/of recruiter. Houd je telefoon dus goed in de gaten. Als we je niet te pakken krijgen, spreken we een voicemailbericht in of sturen we een e-mail of berichtje/WhatsApp. Let dus ook op of je een tekst-, voicemail of e-mailbericht hebt ontvangen.
    Hoelang duurt het voordat ik kan starten als bestuurder/chauffeur?
    De lengte van de selectieprocedure verschilt. Over het algemeen duurt het 1 à 2 maanden van het moment van solliciteren tot de start de opleiding bij GVB en daarmee het dienstverband. Maar dat kan soms ook sneller gaan.
    Heb ik een rijbewijs nodig om te beginnen als tram-, metrobestuurder of buschauffeur?
    • Om te beginnen als tram-, en metrobestuurder heb je geen rijbewijs nodig. Je krijgt bij ons de gratis opleiding tot bestuurder.
    • Om te kunnen beginnen als buschauffeur heb je wel je rijbewijs B nodig. Bij ons haal je dan gratis je rijbewijs D.
    Krijg ik salaris tijdens de opleiding als bestuurder of chauffeur?
    Ja, je krijg tijdens de opleiding salaris. Er kan bij Olympia gekozen worden voor een wekelijkse of vier wekelijkse uitbetaling. Specifiek voor de periode van de opleiding rijbewijs D gelden andere regels. In deze periode ontvang je voor vijf weken een vergoeding die gelijk staat aan 28 normale uren per week.
    Nemen jullie ook 65+'ers aan in vervoersfuncties?
    Jazeker, als jij over de gevraagde competenties en vaardigheden beschikt en gemotiveerd bent om in het OV te werken, ben je van harte welkom om bij ons te komen werken. Er werken verschillende mensen die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben bij ons, vaak in een parttime constructie via Olympia, zodat zij zelf kunnen aangeven wanneer zij werken en wanneer niet. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Ger.
    Kan ik 40 uur/week werken als bestuurder of chauffeur?
    Als je via Olympia werkt, dan krijg je een urengarantie van 32 uur per week. Het is wel mogelijk om meer dan 32 uur per week te werken, zolang er voldoende diensten beschikbaar zijn die passen bij jouw beschikbaarheid. Bij een GVB-dienstverband is fulltime 36 uur/week.
    Kan ik parttime werken in een vervoersfunctie?
    Ja. Als je via Olympia werkt kun je in allerlei constructies parttime werken, ook minder dan 24 uur/week. Bij een GVB-dienstverband kun je parttime werken vanaf 24 uur/week. Onze opleidingen zijn wel fulltime.
    Kan ik als bestuurder of chauffeur direct in dienst komen bij GVB?
    Een buschauffeur met rijbewijs D en minimaal twee jaar werkervaring kan direct in dienst komen bij GVB. Voor de functies tram- en metrobestuurder en een buschauffeur in opleiding geldt dat je begint met een jaar in dienst bij Olympia. In dat jaar word je opgeleid en leren we elkaar kennen. Als het dat jaar van beide kanten bevalt, biedt GVB je een dienstverband aan.
    Hoelang moet ik in een vervoersfunctie werken via Olympia voordat ik over kan naar GVB?
    Over het algemeen werk je het eerste jaar als bestuurder of chauffeur via Olympia. Dat jaar gebruiken we om je de kneepjes van het vak te leren en om elkaar te leren kennen. Als het van beide kanten bevalt en je wil 24 uur of meer werken, dan biedt GVB je een dienstverband aan. Ervaren buschauffeurs met drie jaar of meer werkervaring kunnen al direct in dienst komen bij GVB.
    Kan ik ook in een combifunctie bus, tram en/of metro werken?
    Het is op dit moment niet mogelijk om als bestuurder/chauffeur voor verschillende voertuigen te werken, wel kan je doorstromen van het een naar het ander. Momenteel onderzoeken we wel of we op een later moment een combifunctie kunnen aanbieden.
    Kom ik op vaste locaties/lijnen te werken als bestuurder/chauffeur?
    Als je via Olympia werkt werk je op verschillende lijnen en vanuit verschillende startlocaties. Als je doorstroomt naar GVB-diensten, kun je kiezen tussen vaste lijnen en reservediensten, waarbij je op verschillende lijnen werkt. We vragen ook als je op een vaste lijn werkt wel om flexibiliteit als er ingesprongen moet worden op een andere lijn dan je normaal gesproken werkt.
    Hebben jullie ook pendelbusjes naar startlocaties voor vervoersfuncties?
    Nee, we verwachten dat je zelf het vervoer regelt naar je startlocatie.

    GVB Job Alert

    GVB-metro_73A9187

    Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

    Ontvang onze Job Alert
    GVB-metro_73A9187