Bas
Senior Handhaver
Service en Veiligheid
Sinds juli van dit jaar ben ik als senior handhaver aan het werk bij GVB. In deze rol heb ik een leidinggevende functie over een groep handhavers en bij grote calamiteiten ben ik degene die als officier van dienst de leiding heeft. Tijdens zo’n calamiteit, denk aan een aanrijding met letsel, kun ons je ons herkennen aan het groene vestje dat wij dragen.
Hoe hectischer, hoe beter
Hoe hectischer het wordt, hoe rustiger ik zelf word. Alsof ik geboren ben voor dit soort situaties. Dan ben ik echt helemaal op mijn best.
Zo hadden we laatst te maken met een brand in een restaurant bij het Spui. Toevallig stond ik met mijn collega op het Leidseplein en roken we een brandlucht. We besloten er te gaan kijken en reden de Leidsestraat in. Daar zagen we dikke rookwolken uit alle ramen komen. Er rijden veel trams in deze straat. Dus we stopten meteen, hebben onze auto op de stoep gezet en onze groene lampen gebruikt om herkenbaar te zijn als officier van dienst voor andere hulpdiensten.
Meteen belde ik met de verkeersleiding om het tramverkeer stop te zetten, de spanning van de bovenleiding te halen en om kortsluiters te regelen. De brandweer kwam aan en doordat wij al deze acties al uitgevoerd hadden konden zij veilig en snel aan het werk. Nu kon de ladderwagen veilig tussen de bovenleiding manoeuvreren en de brand geblust worden.
Als handhaver ben je vaak als eerste ter plaatse, het is belangrijk dat je rustig blijft en meteen kunt handelen. Dat mij dat goed afgaat komt denk ik ook doordat ik hier zo lang werk en alles al een keer heb gezien.
Ik wilde graag meer kunnen doen
Op mijn 19e begon ik aan mijn eerste baan bij GVB als kaartcontroleur op de tram. Na twee jaar koos ik ervoor om op de metro te werken als bestuurder. Daar heb ik tot 2001 met veel plezier gewerkt. Toen was het tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière.
Ik maakte de overstap naar servicemedewerker, waarbij ik toezicht hield op het schoon heel en veilig houden van stations en voertuigen. Ik sprak mensen aan op hun gedrag, maar wilde graag meer kunnen doen. Helaas bood deze functie daarvoor geen mogelijkheden. In 2016 kreeg ik de kans om handhaver te worden waarbij je wel die bevoegdheden hebt.
Interactie met reizigers
Begin dit jaar heb ik nog een stap op de ladder mogen maken. Dit vind ik echt geweldig, vooral als senior handhaver. De interactie met reizigers vind ik prachtig.
Dan zet ik de auto strategisch neer op de Dam of op het Leidseplein, en dan komen mensen echt naar me toe met telefoons en kaarten. Ze vragen naar de weg of naar hotels. Ik ben als persoon heel erg open en ik vind het fijn om mensen te helpen.
Elke dag is anders. Je vervoert elke dag reizigers, maar het zijn elke dag andere reizigers. En de stad is ook altijd anders. Er zijn betogingen, feesten of festivals. Dit werk laat ik niet meer los!
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert