Marcel
Buschauffeur
Vervoer
“Sinds ik 6 jaar geleden als buschauffeur bij GVB begon, ga ik elke dag met plezier naar mijn werk. Rijden in een stad als Amsterdam is een geweldige ervaring. De mooie gebouwen, de drukte en de leuke gesprekken met de reizigers – dát is voor mij puur genieten.
Warm bad
Eind jaren 80 haalde ik tijdens militaire dienst mijn groot rijbewijs. En omdat ik toen lekker in de flow zat, ging ik ook meteen voor mijn busrijbewijs. Ik heb daarna jaren als vrachtwagenchauffeur gewerkt, maar dat wilde ik niet tot mijn pensioen blijven doen. Ik was zelf verantwoordelijk voor het laden en lossen. Op een gegeven moment werd dat fysiek te zwaar.
Toen ik zag dat GVB buschauffeurs zocht, besloot ik te solliciteren. Een paar maanden later zat ik op de bus. Ik ben nog elke dag blij dat ik niet meer hoef te laden en te lossen. De passagiers stappen zelf in en uit. Dat maakt mijn werk een stuk relaxter.
Dankzij de leuke en behulpzame collega’s voelt GVB als een warm bad. Op de ‘koffiewagen’ rijden vind ik het fijnst. Zo noemen buschauffeurs de dienst die rond 13.00 uur ’s middags begint. Vroeger was je dan altijd om 20.00 uur – koffietijd – klaar. Tegenwoordig wordt het ook wel eens later, maar de naam ‘koffiewagen’ is gebleven. Het prettige aan deze dienst vind ik dat je ’s ochtends tijd hebt voor jezelf en dat je ook nog wat aan je avond hebt.
Meer vastigheid
Als je begint als buschauffeur, word je algemeen reserve. Je rijdt dan op alle lijnen, zodat je de stad en de verschillende routes goed leert kennen. Van ‘een rondje om de kerk’ is dus absoluut geen sprake. Binnenkort word ik vestigingsreserve West. Dan rijd ik alleen nog maar op lijnen in Amsterdam-West. Ik ben nog steeds flexibel, maar heb toch meer vastigheid. In deze fase van mijn leven heb ik daar behoefte aan. Fijn dat GVB daar rekening mee houdt.
Wat iemand een geschikte buschauffeur maakt? Allereerst moet je goed met mensen kunnen omgaan. Daarnaast is het fijn als je een mondje Engels spreekt, want GVB vervoert veel toeristen. Maar het allerbelangrijkste is dat je rustig blijft als het druk is. Zeker op dagen als Koningsdag moet je heel goed opletten.
Superzuinig rijden
Rijden met elektrische bussen vind ik ook een leuke uitdaging. Ik check regelmatig of ik nog genoeg stroom heb voor een rit, zodat ik niet halverwege stil kom te staan. Ik moet dus goed uitkienen wanneer ik ga laden. Voor mij is het een sport om superzuinig te rijden en het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden. Dat geeft me echt een kick.”
Meer verhalen lezen?
Simone
Schipper“Varen met de pont is alsof je met een scooter de A2 oversteekt” ... Lees meer
Gilian
Metrobestuurder'De overstap van taxi naar metro gaf me heel veel rust. Nu kom ik zo relaxed thuis na mijn dienst.' ... Lees meer
Sahiem
Buschauffeur'Als Amsterdammer lekker door mijn eigen stad rijden' ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert