Elisa
Hoofd Railmaterieel
Techniek
Een tram of metro die op tijd bij de halte stopt. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Dagelijks werken er bij Railmaterieel ruim 300 mensen keihard om dit mogelijk te maken. Elisa is als afdelingshoofd eindverantwoordelijk voor deze mensen én voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van zo’n 80 metro’s en 220 trams.
Het mooie van haar afdeling vindt Elisa dat alles onder één dak zit. “We zijn zelfvoorzienend en maar beperkt afhankelijk van anderen. Dat maakt ons heel wendbaar. Assetmanagement ondersteunt de werkplaatsen en kijkt wat er de komende 5 tot 30 jaar nodig is om ons materieel te onderhouden. Want trams en metro’s gaan zo’n 30 jaar mee”, legt ze uit.
Revisie van 155 Combino-trams
Het projectenbureau bereidt de grote onderhoudsbeurten voor. “Dat is absoluut nodig, want een revisie van 155 Combino-trams is een complex project dat tientallen miljoenen euro’s kost”, legt Elisa uit. “Binnen onze afdeling hebben we een bureau dat advies geeft over Kwaliteit, Veiligheid, Arbeidsmiddelen en Milieu (KVAM). Ook de opleidingen voor onze medewerkers zijn hier ondergebracht. Want om ons materieel te kunnen onderhouden, moet de kennis van onze monteurs up-to-date blijven.”
State of the art werkplaats
De werkplaatsen vallen eveneens onder Railmaterieel. “Wij doen al het onderhoud in huis”, vertelt Elisa trots. “De werkplaatsen zijn state of the art en ergonomisch ingericht. De hefsporen en kranen zijn behoorlijk indrukwekkend en de metrowerkplaats beschikt over een speciale hal waar een volledige M5-metro in past. Daarnaast heb je de tramwerkplaatsen aan de Lekstraat en de Havenstraat. Die zitten in prachtige historische panden, maar zijn vanbinnen hypermodern. Daarnaast hebben we een eigen storingsdienst. Onze supply chain levert alle artikelen die nodig zijn voor het onderhoud.”
Tastbaar product
Elisa studeerde Technische Natuurkunde aan de TU Delft. Ze werkte bij Tata Steel en de Nucleair Research & Consultancy Group voordat ze de overstap naar GVB maakte. “Dat is nu 2 jaar geleden”, vertelt ze. “Wat de reden was om over te stappen? Ten eerste spreekt het product van GVB me erg aan, omdat dit heel tastbaar is: metro’s en trams. Ten tweede vind ik het mooi dat GVB een belangrijke maatschappelijke bijdrage levert door mensen van a naar b te brengen. Bij zo’n bedrijf wil ik graag werken.”
Voertuigdata
Voorlopig is er genoeg te doen binnen Railmaterieel. Elisa: “We willen volwassener worden in het plannen van het onderhoud en de kwaliteit ervan. Voertuigdata zijn hierbij heel belangrijk. Onze voertuigen geven via een signaal aan dat er een storing is. Maar op dit moment doen we daar nauwelijks iets mee. Jammer, want als we tijdig reageren op deze signalen, kunnen we storingen snel oplossen en mogelijk voorkomen. Daardoor heb je minder kans op uitval in de toekomst. Dat scheelt tijd en geld én zorgt voor blije reizigers. Een mooie uitdaging waar ik graag mee aan de slag ga.”
Meer verhalen lezen?
Laura
Leerling monteur bus“Samen met een collega check ik de bus van boven tot onder” ... Lees meer
Sükran
manager Projectbureau'Verrassend genoeg is de overgang van finance naar techniek niet zo zwartwit als ik vooraf dacht' ... Lees meer
Roberto
Allround monteur tramVoor mij is het een manier om iets terug te geven aan de stad waar ik van houd. ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert