Patrick
Patrick

Allround monteur bus

Techniek

“Lekker met mijn handen werken, vind ik het mooiste wat er is”

Patricks baan bij GVB is een jongensdroom die uitkomt. Zijn vader was vroeger trambestuurder. Als kind reed hij vaak mee. Daardoor kwam hij regelmatig in de remise Havenstaat. “Toen dacht ik al: het lijkt me super om hier te werken. Uiteindelijk is het niet de tram maar de bus geworden.”  

Uitlaat van 250 kilo 

Als allround monteur bus mag Patrick lekker met zijn handen werken. “Dat vind ik het mooiste wat er is”, zegt hij stralend. “Ik ben absoluut geen kantoorjongen. Samen met mijn collega’s ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties aan diesel- en elektrische bussen. We lossen bijvoorbeeld storingen aan deursystemen op en vervangen achterassen, banden, versnellingsbakken, accu’s en uitlaten. Dat is zwaar werk. De uitlaat van een dieselbus weegt zo’n 250 kilo, dus die moeten we er met een heftruck uithalen.”  

Door zijn achtergrond als automonteur ligt Patricks hart bij dieselbussen, want die voel, hoor en ruik je. “Dat mis ik bij elektrische bussen. Maar die brengen weer andere uitdagingen met zich mee. Voor een reparatie aan de stroominstallatie moet ik het dak op. Een bus is 3,5 meter hoog. Daarom draag ik een veiligheidsharnas en ben ik gezekerd met een katrol aan het plafond.”  

Voordat Patrick gaat sleutelen, haalt hij eerst de spanning van de bus zo’n 700 Volt. “Ik check altijd of dit ook echt gelukt is, want ik wil niet eindigen als een hoopje as. In onze garage staat veiligheid voorop.” 

Creativiteit 

Patrick draait dag-, avond-, weekend- en storingsdiensten. De storingsdiensten vindt hij het leukst. “Tijdens zo’n dienst werk ik gewoon in de garage. Zodra er een storingsmelding binnenkomt, ga ik erop af. Ik doe er alles aan om een gestrande bus weer snel op weg te helpen. Dat is behoorlijk uitdagend. Zeker als een bus midden op een kruising stilstaat en het overige verkeer blokkeert. Daarvoor heb ik al mijn creativiteit nodig. Lukt het niet om het probleem ter plekke te verhelpen? Dan wordt de bus naar de werkplaats gesleept.” 

Garage Noord is Patricks thuisbasis, een kleine locatie met 9 monteurs en een aantal leerlingen. “De sfeer op de werkvloer is top. Daar ben ik blij om, want je ziet je collega’s meer dan je eigen familie. We maken onderling veel geintjes en zijn er altijd voor elkaar. Niet alleen qua werk, maar ook als het privé even niet zo goed gaat. Toen ik een tijdje niet lekker in mijn vel zat, kreeg ik veel steun van de jongens. Dat voelde goed.”   

Veiligheid voorop

Patrick geniet ervan als een bus na een reparatie of onderhoudsbeurt weer veilig de weg op gaat. “Soms zie ik zo’n bus een paar dagen later rijden. Dan denk ik bij mezelf: dat heb ik toch maar mooi geflikt.”  

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187