Afzal
Afzal

Metrobestuurder

Vervoer

'Je neemt je werk niet mee naar huis, morgen weer een andere dag.'

“Het was eigenlijk de bedoeling dat ik een paar maanden zou blijven, als een in-between-job. Inmiddels werk ik nu al weer 9 jaar GVB”, zegt Afzal. Hij zou eigenlijk een opleiding tot trambestuurder volgen, maar het werd toevallig de metro.

“GVB is een hechte, warme club mensen”

“Het leuke aan de metro besturen vind ik dat het eigenlijk heel relaxt is. Eindigt je dienst om 14.00 uur, dan ben je ook om 14.00 uur klaar en sluit je de cabinedeur achter je. Je neemt je werk niet mee naar huis, morgen weer een andere dag. Als je de regels en procedures kent, tenminste. Maar daar helpen we je bij! Als ik een dienst heb zit ik gemiddeld zo’n 40 minuten alleen in mijn cabine met mijn draagbare radio. Dus ik heb altijd een lekker muziekje op staan. En ik zie via de camera’s in mijn cabine al die reizigers die ik ergens naar toe mag brengen. Dat is een fijn gevoel. En na mijn rit, stap ik uit op het eindpunt en daar zie ik allemaal collega’s. Dan klets je bij, wissel je nieuwtjes uit. Ondanks dat er ruim 4.500 collega’s bij GVB werken is het een hechte, warme club mensen. De afwisseling tussen alleen aan het werk en met collega’s zijn, vind ik heerlijk. Wat dat betreft is GVB een goede leerschool. Niet alleen heb je duizend verschillende soorten reizigers, ook binnen GVB heb je met heel veel verschillende mensen te maken. De diversiteit is op alle vlakken groot.”

Vorige bedrijf moest reorganiseren

Voordat Afzal bij GVB kwam werken, deed hij totaal iets anders. “Ik werkte bij een grote luchtvaartmaatschappij als operations manager. En ik stuurde zes vestigingen aan waar heel veel mensen werkten. Echt een totaal iets anders. Meer een 9 tot 5 kantoorbaan, alleen eindigde mijn werkdag vaak 21.00 uur. Alleen er werd gereorganiseerd, dus stopte dat. Via een vriendin ben ik bij GVB terecht gekomen.”

Nu ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur

Naast de metro besturen is Afzal ook praktijkbegeleider en hulpinstructeur. “Na twee jaar kwam het toevallig op mijn pad en was ik er ook wel aan toe om er iets bij te doen. De combinatie van voor de klas staan en zelf rijden, maakt het voor mij interessant om te blijven. Want ik had nooit gedacht ik hier negen jaar zou werken! Ook help ik de leerling-metrobestuurders die een eerste keer zakken voor hun examen. Ik ben heel streng, haha. Maar dat is omdat ik wil dat iemand het haalt. Dat zeg ik ook altijd. Vaak is iemand zenuwachtig of ze hebben niet goed genoeg geleerd. Zaken waar je met wat tijd en aandacht iemand mee kan helpen.”

In 8 weken metrobestuurder

Een leerling metrobestuurder volgt acht weken een fulltime betaalde opleiding. Afzal: “Tijdens de opleiding krijg je eerst drie weken theorie (baan- en voertuigkennis), daarna twee weken praktijk. Je begint altijd met nieuwste voertuig. Dat is de M5. En daar hoort ook het nieuwe metrobeveiligingssysteem leren kennen bij. Daarna heb je een terugkomweek. In die week maak je examens. Als je die haalt, ga je door met twee weken de CAF leren kennen. Dat is een wat ouder voertuig. Hiervoor krijg je eerst weer een week theorie en daarna weer een week praktijk. Na 8 weken ben je dan allround metrobestuurder.”

Afwisseling, daar draait het om!

Zelf heeft Afzal geen voorkeur voor een bepaalde lijn. “Eigenlijk alles behalve lijn 52, de Noord/Zuidlijn. Er zijn collega’s die het prachtig vinden, omdat het heel nieuw en modern is en je rijdt altijd op de M5. Maar ik houd meer van lange ritten en bovengronds rijden. Plus op de Ring- en Oostlijn rijd je ook met verschillende type metro’s. Dat vind ik ook leuk. Afwisseling hè? Daar draait het eigenlijk allemaal om. Als je daar van houdt, zit je goed bij GVB!”

Nieuwe functie

Tegenwoordig ben ik opleidingsplanner binnen de afdeling Opleidingen & Regelgeving Metro.

In deze functie ben ik hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het inplannen van een zestal opleiders ten behoeve van diverse cursussen, opleidingen, trainingen en herinstructies voor de modaliteit Metro, CCV en Service & Veiligheid, zowel voor bestaande als nieuwe personenvervoerders metro.

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187