Anouar
Handhaver
Service en Veiligheid
Als handhaver in het openbaar vervoer krijg je te maken met verschillende soorten meldingen, variërend van aanrijdingen tot lastige of verwarde reizigers. Onlangs kregen mijn collega en ik bijvoorbeeld een melding over een dronken reiziger van een trambestuurder. De trambestuurder wilde de tram aan het einde van zijn dienst naar de remise brengen, toen hij de dronken reiziger nog zag zitten. Nadat de bestuurder hem vriendelijk had gevraagd de tram te verlaten, werd hij vervelend. De bestuurder belde ons toen om hem uit de tram te halen.
We maken ook weleens grote calamiteiten mee, zoals laatst toen een metrotunnel onder water kwam te staan door het springen van een waterleiding. Mijn collega en ik werden opgeroepen en waren als eerste ter plaatse. Dan is het direct handelen en zorgen dat de veiligheid behouden blijft. Dit soort situaties maakt mijn werk spannend en uitdagend. De calamiteit zelf en de nasleep ervan, waarbij de metro vier dagen niet kon rijden, is vervelend. Maar het feit dat je hier je steentje aan bijdraagt, maakt het voor mij mooi werk.”
De overstap van domein 1 naar 4
Voorheen werkte ik als BOA domein 1 in Rotterdam. In die functie had ik een breed scala aan bevoegdheden om overlast en kleine ergernissen binnen de openbare ruimte van een gemeente aan te pakken. Soms moest ik letten op auto’s die verkeerd geparkeerd stonden, of vuilniszakken openen omdat die op de stoep lagen. Ook ben ik verhuisd, waardoor de reisafstand te lang werd en ik op zoek ging naar werk dichter bij huis. Domein 4 leek mij interessant omdat het zich specifiek richt op het openbaar vervoer. Bij GVB kon ik direct domein 4 behalen, wat heel fijn was. De overstap was niet al te groot; ik moest een examen afleggen met kennisvragen gericht op het openbaar vervoer. Daarnaast kreeg ik ook de combi-bon, waarbij je het kunnen uitschrijven van boetes in ambtelijke taal moet beheersen. Toen ik alle examens had gehaald, mocht ik als BOA in het OV aan de slag, wat veel beter bij mij paste.
Collega’s helpen en geruststellen
Werken in domein 4 bevalt me goed. Als er een ongeluk gebeurt, zijn wij er vaak als eerste bij om te zorgen dat het OV weer snel op gang komt en om de bestuurder bij te staan. Ik heb al een paar keer een zware aanrijding meegemaakt, maar gelukkig waren de meeste incidenten beperkt tot materiële schade. Het is heel fijn om de bestuurders gerust te stellen en te helpen, vooral wanneer ze nog geschrokken zijn.
Meer verhalen lezen?
Cher
Service & Sales Specialist“Wat ik het leukste vind, is dat ik mensen met een grote glimlach weer op weg kan helpen” ... Lees meer
Bas
Senior Handhaver"In hectische situaties ben ik op mijn best" ... Lees meer
Tim
Handhaver“Ik ben er trots op dat ik iets voor de reiziger kan betekenen” ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert