Danny
Danny

Storingsmonteur tram

Techniek

"Mijn hart gaat sneller kloppen van de tram"

“Als klein jongetje droomde ik ervan om trambestuurder te worden, net als mijn oom en tante. Uiteindelijk koos ik voor een technische opleiding, waarna ik een ‘werkend leren’-traject bij GVB volgde. Ik werkte 9 jaar bij de afdeling Reparatie & Onderhoud. Daardoor ken ik alle trams van binnen en van buiten. Die ervaring komt me nu goed van pas als storingsmonteur Tram. 

Denken in oplossingen 

Voor mijn werk denk ik de hele dag in oplossingen. Want een tram met een storing moet natuurlijk zo snel mogelijk weer verder rijden. Laatst ging de deur van een nieuw type tram niet meer dicht. Ik dacht eerst dat de sensor van de deur niet goed werkte. Maar al snel bleek dat de plaat waar de sensor op zit, wat speling had. Een stukje hout om die speling weg te nemen, had ik niet. Gelukkig liggen er in onze storingsbus altijd een paar tramstickers en die bleken precies de juiste dikte te hebben. Probleem opgelost.  

Het komt ook voor dat een tram halverwege de route stil komt te staan vanwege een defect. Lukt het niet om de storing ter plaatse te verhelpen en komt de veiligheid in het geding? Dan brengen wij de tram zelf naar de remise. Als de tram niet meer rijdt, moet er een kraanwagen aan te pas komen. Die kraanwagen gebruiken we ook om ontspoorde trams weer in de rails te trekken.   

Laptop als belangrijkste gereedschap 

Tegenwoordig is 80% van de defecten elektronisch, slechts 20% is mechanisch. Daarom is mijn laptop mijn belangrijkste gereedschap, want daarmee lees ik storingen uit. Er zit veel verschil tussen trams uit 2000 en trams uit 2019. De techniek is de afgelopen jaren met sprongen vooruitgegaan. Met bijscholingscursussen houden mijn collega’s en ik onze kennis up-to-date.  

Wat je nodig hebt om als storingsmonteur bij GVB aan de slag te gaan? Technisch inzicht is natuurlijk een eerste vereiste. Daarnaast zijn doorzettingsvermogen en geduld erg belangrijk. Zeker als je te maken hebt met hardnekkige storingen. Je moet het leuk vinden om tot op de bodem uit te zoeken wat er aan de hand is. Óók als dat heel lang duurt. Mij geeft het veel voldoening als een storing tijdens een proefrit ook daadwerkelijk wegblijft. Dan hebben mijn collega’s en ik ons werk goed gedaan.”  

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187