Eva
Eva

Maintenance Engineer

Techniek

"Mijn ultieme doel is om de werkzaamheden voor de monteurs zo prettig en makkelijk mogelijk te maken zodat de voertuigen optimaal presteren"

Eva werkt sinds oktober 2023 als maintenance engineer Railmaterieel in Diemen. Ze studeerde werktuigbouwkunde en deed een deeltijdmaster System Control Engineering. ‘Toen ik bij GVB kwam voor de sollicitatie had ik meteen een positief gevoel. Je zit hier heel dicht op de techniek. De trams en metro’s staan beneden in de werkplaats. Dat trok me erg aan. Ik zou niet ergens willen werken waar je niet zo dicht op de techniek zit en je niet meteen het resultaat van je acties ziet. En er werken leuke mensen. Iedereen is heel vriendelijk en wil je graag helpen.’ 

‘Ik zit in de werkplaats bij de metro en houd me bezig met werkbeschrijvingen. Het is niet gericht op de lange termijn, maar echt op wat er vandaag gebeurt in de operatie. Een voorbeeld van waar ik me ook mee bezig houd: we zien nu problemen met rembouten en -schijven, die gaan eerder stuk dan verwacht. Dat is niet zomaar te herleiden tot dat de bouten niet goed zouden zijn. Het kan ook liggen aan hoe de metro wordt bestuurd, of hoe we remmen, of andere ingrepen die het systeem zelf doet. Of het weer heeft er misschien mee te maken, komt het door de kou of de nattigheid?’ 

Mijn ultieme doel 

‘Als engineer ben je altijd faciliterend bezig voor de mensen die het werk uitvoeren. Mijn ultieme doel is om de werkzaamheden voor de monteurs zo prettig en makkelijk mogelijk te maken. Want dat leidt er uiteindelijk toe dat de voertuigen optimaal presteren. Dat is fijn voor onze reizigers en voor de collega’s die de voertuigen besturen.’ 

Keihard bezig om trams en metro’s te laten rijden 

‘De monteurs staan hier elke ochtend met de vragen: hoe krijgen we zoveel mogelijk wagens in de dienstregeling, hoe gaan we het halen? Dan heb je het dus, naast veiligheid, ook over op tijd rijden met genoeg voertuigen. Dat is echt een drijfveer voor de collega’s hier. We kennen allemaal het gevoel dat je staat te wachten op een tram of metro en dat je denkt: ik sta áltijd te wachten en hij komt nooit. Nu ik zie hoeveel mensen achter de schermen ontzettend hard bezig zijn om zoveel mogelijk trams en metro’s zonder problemen te laten rijden, en hoe zeer ze ook bezig zijn met het comfort van de reiziger, geeft dat een ander beeld. Als een collega zelf in de tram zit en hij hoort gebonk, of het is te warm of te koud, dan wordt dat meteen meegenomen. Allemaal met het doel om het voor de reizigers op orde te hebben.’ 

Liefde voor techniek 

‘Wat ik leuk vind aan werken in de techniek is dat je nooit direct kan zeggen wat de oorzaak van het probleem is. Het kan aan zoveel dingen liggen en daardoor kun je helemaal opgaan in het onderzoek. Dat maakt het nooit saai. In mijn team bij GVB ben ik een van de weinige vrouwen, maar er zijn meer vrouwen dan ik gewend ben dan bij andere werkgevers. Maar ik denk niet dat het relevant is om naar de man-vrouwverhouding te kijken. Iedereen in een team brengt iets waardevols in.’ 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187