Faouzi
Faouzi

Trambestuurder

Vervoer

“Toen ik mij aanmeldde om trambestuurder te worden was ik na één testritje gelijk verkocht!”

Als ik mijn dienst start, teken ik in op de computer en krijg ik te lezen waar mijn tram geparkeerd staat. Zodra ik heb gecontroleerd of alles werkt, ben ik klaar om te vertrekken. 

We bieden elkaar een luisterend oor als dat nodig is 

Op sommige tramlijnen zitten vaste teams, maar er zijn ook collega’s die op verschillende lijnen werken. Zelf werk ik veel op lijn 17. Het team op lijn 17 is heel gezellig. Iedereen respecteert en waardeert elkaar. Er zijn nooit discussies, we lachen altijd met elkaar en bieden een luisterend oor als dat nodig is. Van die collegiale sfeer word ik blij!  

Spontane ontmoetingen 

Het werken met mensen is het leukste onderdeel van mijn werk als trambestuurder. Elke dag ontmoet je namelijk nieuwe reizigers en ik maak graag een praatje met hen in mijn tram. En als ik verdwaalde reizigers op de juiste bestemming kan brengen, zie ik de opluchting in de ogen en ben ik blij dat ik ze kan helpen. 

Zo stapte er laatst ook een groep meiden in mijn tram, zette een camera aan en begonnen spontaan te zingen. Ik kon het wel waarderen! En vorige zomer werd ik tijdens mijn vakantie in Marokko zelfs herkend door een groepje vaste reizigers van lijn 17. Zo leuk! 

Elke dag is anders en geen enkele rit lijkt op elkaar 

Als trambestuurder volg je bij GVB een opleiding van 6 weken waarin je alles leert over het besturen van een tram. Daarnaast kijken ze ook of je geschikt bent als trambestuurder in Amsterdam. In een drukke stad moet je stressbestendig zijn en snel reageren op onverwachte situaties. Toen ik mij aanmeldde bij GVB om trambestuurder te worden was ik na één testritje gelijk verkocht. Je hebt veel verantwoordelijkheid en geen enkele rit lijkt op elkaar, dat sprak mij meteen erg aan.  

Je moet continu scherp blijven 

Veel voorbijgangers zijn niet goed op de hoogte van de werking van trams en gaan er vaak vanuit dat de tram wel even zal stoppen als ze snel willen oversteken. Wat mensen niet altijd realiseren, is dat een tram vaak nog een stukje doorglijdt. Het is daarom belangrijk om continu scherp te blijven.  

 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187