Jaap
Buschauffeur
Vervoer
Als algemeen reserve weet buschauffeur Jaap zijn rooster al een jaar van tevoren. Heerlijk vindt hij dat, want daardoor kan hij zijn baan en privéleven goed combineren. “Ik weet precies wanneer ik moet werken en wanneer ik vrij ben. Ik hoor 4 dagen van tevoren welke diensten ik moet rijden. Daardoor blijft mijn werk verrassend.”
Jaap heeft bewust voor algemeen reserve gekozen. “Ik vind het leuk om met verschillende lijnen te rijden”, vertelt hij. “Amsterdam is een mooie, levendige stad. Ik rijd graag door de Hoofddorppleinbuurt, waar ik ben opgegroeid. Of van Nieuwendam naar Molenwijk. Maar mijn favoriete lijn is de 369 van en naar Schiphol. Deze lijn heeft weinig haltes en vaak een vrije baan. Bovendien is het een R-net-bus en die rijdt super. Als ik de eerste bus heb, moet ik wel vroeg opstaan, want die vertrekt al om 4.15 uur. Gelukkig slaap ik zodra mijn hoofd het kussen raakt, dus voor mij is dat geen probleem.”
Volle bussen
Toen Jaap 8 jaar geleden aan de rijopleiding voor buschauffeur begon, dacht hij daar vrij makkelijk over. “Ik had 26 jaar ervaring als vrachtwagenchauffeur, maar rijden in een stadsbus bleek écht anders te zijn dan op een vrachtwagen. Je moet voor en achter ogen hebben en liefst ook nog opzij, want overal komt verkeer vandaan. Gelukkig ben ik van nature een rustig persoon, dus ik laat me niet gek maken door volle bussen en de hectiek in de stad.”
Jaap maakt zich ook niet druk als hij ‘in de plus’ komt. “Dat is buschauffeurstaal voor te laat op een halte aankomen”, legt hij uit. “Natuurlijk doe ik mijn best om op tijd te rijden, maar helaas heb ik dat niet altijd in de hand. Een brug die opengaat, levert soms 6 minuten vertraging op. Dat haal ik niet zomaar in. Als je dit werk wilt doen, moet je daar wel tegen kunnen.”
Om een goede buschauffeur te worden, is het belangrijk dat je veel kilometers maakt, vindt Jaap. “Door veel te rijden, raak je vertrouwd met de stad. Op een gegeven moment weet je precies waar de lastige kruispunten zijn en hoe je het beste een bepaalde rotonde kunt nemen. Ik rijd altijd rustig, want het comfort van de reizigers staat voorop. Soms krijg ik een bedankje of een compliment voor de prettige rit. Dat is altijd leuk om te horen.”
Goed contact
Goed contact met de reizigers vindt Jaap belangrijk. “Ik zeg altijd netjes gedag. Meestal krijg ik dan een groet terug, maar soms lopen mensen gewoon door. Dat is ook prima. Misschien heeft iemand gewoon zijn dag niet. Mensen die niet inchecken, spreek ik aan. Dat wordt niet altijd gewaardeerd. De weerbaarheidstrainingen van GVB leren je hoe je daarmee om moet gaan. Het is de kunst om rustig te blijven. Soms is dat moeilijk, maar gelukkig overheersen de leuke contacten. Daarom ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.”
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert