Özgür
Özgür

Eerste Servicetechnicus

Techniek

“Ondanks de druk laat je als team zien: dit kunnen we, hier zijn we goed in”

In de middag van 9 januari is er een grote storing in de tunnel onder het IJ door, tussen Noord en Centraal Station. Metro 52 kan niet rijden en voor reizigers worden pendelbussen ingezet. Hoe groot de calamiteit is, wordt pas duidelijk als twee monteurs de metrotunnel inspecteren en ontdekken dat het spoor op verschillende plekken onder water staat.

Impact overstroming Noord/Zuidlijn

Waar het vandaan komt, is op dat moment nog niet duidelijk, maar de impact van de overstroming is zo groot dat er direct moet worden opgeschaald. Met spoed worden nog zes storingsmonteurs naar de tunnel geroepen. Als eerste servicetechnicus Özgür aankomt bij de tunnel, is de oorzaak van de wateroverlast net gevonden. Voor hem is de elektrotechnische installatie de grootste zorg.

Onveilige situatie

“Het water dat naar de dieperliggende delen van de tunnel is gestroomd, kwam van een technische ruimte naast de metrotunnel. Door een lekkage in de waterleiding heeft het water daar wel een meter hoog gestaan, totdat de deur doorbrak. Met alle elektrische componenten die komen kijken bij een metrolijn, levert zo’n laag water natuurlijk een onveilige situatie op. We gaan dan volgens protocol te werk om de tunnel zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven.”

Kortsluiters, meetapparatuur en ander gereedschap komt uit de dienstwagen, de hoofdkraan wordt door Waternet dichtgedraaid en dan kunnen de monteurs via nooduitgang 22 het baanvak van de tunnel veilig betreden. “Eerst moest het water weggezogen worden door collega’s, daarna konden we de schade aan de elektrotechnische installaties inspecteren. Je ziet dan meteen: dit is geen gebruikelijke storing. En de omvang is ook ingrijpend. Het water stond tot in de kabelgoten, de hele installatie moest worden gereinigd.”

Twee dagen en nachten doorwerken

Een calamiteitenmanager wordt aangesteld en drie dagen lang ligt het metroverkeer tussen Noord en Centraal Station plat. “Het is heel vervelend voor de reizigers, maar je moet zo’n calamiteit systematisch aanpakken. Reinigen, beproeven, doormeten, testen, alles volgens protocol. We hebben twee dagen en nachten doorgewerkt om alle componenten weer veilig in te kunnen schakelen.”

Je voelt wel druk

Gelukkig is het team daar goed op ingericht. “Je voelt wel druk, maar op zo’n moment kun je ook als team laten zien: dit kunnen we, hier zijn we goed in. Je bent op elkaar ingespeeld, je weet dat je het samen kunt oplossen.” En als op de derde dag de tunnel weer kan worden vrijgegeven voor het metroverkeer? “Ja, dat alles weer kan rijden, daar doe je het voor. En daarna ga je weer over op de orde van de dag.”

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187