Roy
Handhaver
Service en Veiligheid
“Ik sta fysiek en mentaal sterk in mijn schoenen en ben van nature iemand die erop afgaat als er problemen zijn. Daarom past de functie van handhaver bij GVB perfect bij mij. Vóórdat ik solliciteerde, was ik me ervan bewust dat het werk pittig is. Soms raak je in vervelende of gevaarlijke situaties verzeild. Bijvoorbeeld als reizigers agressief worden. Mijn collega’s en ik moeten er dan voor zorgen dat de boel niet uit de hand loopt. Óf proberen om de situatie weer onder controle te krijgen.
BOA-diploma
Om dit werk te kunnen doen, heb je het diploma buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) OV (domein 4) nodig. Ik had dit diploma nog niet, maar ik kreeg van GVB een aantal maanden de tijd om het te halen. De kosten hiervan werden betaald door GVB.
Als beginnende handhaver kom je in de opleidingsploeg terecht. Daar leer je de basis van wat je als handhaver in het OV moet weten. Je begint met kaartcontrole. Zodra je mentoren vinden dat je er klaar voor bent, je je BOA-diploma op zak hebt én beëdigd bent, start je met de auto-opleiding. Momenteel zit ik daar middenin en ik vind het in 1 woord ‘top’. Ik leer van alles. Denk aan het verkeer regelen, optreden bij aanrijdingen met GVB-materieel en reanimeren.
Briefing
Het is altijd weer een verrassing wat de dag brengt. Voor de dienst begint, krijgen we een briefing en worden we over de surveillanceauto’s verdeeld. Het grootste deel van de dag rijd je namelijk rond in de auto. Tijdens de opleiding gaat er ook altijd een senior handhaver mee.
Via de meldkamer krijgen we onze opdrachten. Dit kunnen simpele dingen zijn, zoals een hekje sluiten langs het metrospoor of een verkeersbord rechtzetten. Het komt ook voor dat we achter graffitispuiters aan moeten of zwervers uit de metro moeten verwijderen. En soms zijn het moeilijke situaties. Denk aan reizigers die verbaal of fysiek geweld gebruiken tegen een chauffeur of een aanrijding met zwaar lichamelijk letsel. Dat zijn dingen die je niet in de koude kleren gaan zitten.
Veiligheid voorop
In mijn werk is het belangrijk dat je altijd het hoofd koel houdt. Loopt een situatie uit de hand, dan mogen we mensen aanhouden of in de boeien slaan. Natuurlijk proberen we dit zo veel mogelijk te voorkomen. Maar als het écht niet anders kan, maken we er gebruik van. De veiligheid in het OV en de service naar onze reizigers staan voorop.”
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert