Sjoerd
Coördinator vervoersplanning
Kantoor
“Ik noem mijzelf een rekenaar en puzzelaar, met oog voor de praktijk. Mijn taak is het zo efficiënt mogelijk plannen van diensten voor bestuurders op basis van de dienstregeling, uiteraard binnen de regels van de Arbeidstijdenwet en van GVB. Daarnaast hecht ik veel waarde aan de ervaringen van de bestuurders. Ik luister naar hun feedback en probeer daar rekening mee te houden in de planning. Ik vermijd bijvoorbeeld zo veel mogelijk diensten waarbij bestuurders meer dan één keer van lijn moeten overstappen, dat scheelt veel tijd.
Het leggen van die puzzel vind ik echt leuk om te doen. Van nature ben ik analytisch ingesteld. Natuurlijk kan ik nooit iedereen 100% tevreden stellen met diensten, maar ik streef er wel naar om deze zo optimaal mogelijk te maken, waarbij ik met alle belangen rekening houd. De overleggen met de lijnvertegenwoordigers zijn voor mij dan ook heel waardevol. Dan kan ik uitleg geven over mijn werk en hoor ik over de ervaringen uit de praktijk.
Gelijkgestemde vakidioten
Ik werk nu al meer dan een jaar bij GVB in deze functie en ik ben er erg tevreden mee. Ik zocht naar een team van gelijkgestemde vakidioten, en dat heb ik gevonden. Samen met mijn collega’s maken we de diensten voor de bus, metro en tram.
Mijn vaste werkplek is de remise in de Lekstraat. Ook werk ik af en toe op de remise in de Havenstraat. Daar zitten namelijk de collega’s van de dagindeling, die daadwerkelijk de diensten onder de bestuurders verdelen. Daar hoor ik veel over praktijkervaringen. Dat kunnen kleine dingen zijn waarvoor ik niet snel word gebeld of die in een overleg worden gezegd, maar die wel een groot verschil voor bestuurders kunnen maken.
Anticiperen op demonstraties
Bestuurders weten over het algemeen van tevoren welke dienst ze krijgen. Hierbij zitten ook open diensten zodat de dagindeling onvoorziene uitval, zoals ziekmeldingen, kan opvangen. Met calamiteiten heb ik daardoor weinig te maken. Mijn tijd gaat wel veel naar het aanbrengen van aanpassingen in de vervoersplanning, waardoor we kunnen anticiperen op omleidingen door werkzaamheden of aangekondigde demonstraties.
Wijzigingen hebben gevolgen
In mijn functie is het essentieel om een oorzaak-gevolgdenker te zijn, omdat elke verandering die ik doorvoer vaak elders consequenties heeft. Daarover moet ik mijn collega’s op andere afdelingen dan niet vergeten in te lichten. Toen lijn 5 door geplande werkzaamheden niet verder kon rijden dan Amsterdam-Zuid in plaats van Amstelveen, betekende dit dat er een nieuwe pauzelocatie moest komen. Dat moet iemand dan wel op tijd regelen. Gelukkig was er een oude metrolocatie beschikbaar die kon worden opengesteld.
Vervolgens moesten bijvoorbeeld ook de elektronische sleutels van de bestuurders worden aangepast, zodat ze daadwerkelijk naar binnen konden gaan. Ook moeten er bij omleidingen in de software van het betaalsysteem dingen worden aangepast. Het maken en aanpassen van de personeelsdiensten is dus maar een onderdeel van de puzzel, de planningsuitdaging is veel groter dan je wellicht denkt. Het is maar goed dat ik wel van puzzelen houd.”
Meer verhalen lezen?
Leo
Senior inkoper“Je hebt de autonomie om dingen zelf te regelen” ... Lees meer
Tsi-Jan
Projectmanagement & PMO“Wat ik heb geleerd? Projectmanagement is mensenwerk en leiderschap is geen one man army.” ... Lees meer
Danny
Bedrijfsvoerder Energievoorziening en Tunnelveiligheid“Snel handelen is belangrijk bij een storing of calamiteit, dan giert de adrenaline door mij ... Lees meer
GVB Job Alert
Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert