Eline
Eline

Adviseur Kwaliteitszorg en Procesverbetering Tram

Kantoor

“Ik help de collega’s binnen Tram om hun werk zo prettig en efficiënt mogelijk uit te voeren”

In haar vorige banen keek Eline altijd hoe dingen anders of beter konden. “Vaak hoorde dat helemaal niet bij mijn functie-inhoud”, lacht ze. “Maar het ging vanzelf. Ik ben creatief, analytisch en denk graag in oplossingen. In een volgende baan moet ik daar iets mee, dacht ik bij mezelf. Toen ik de vacature voor adviseur Kwaliteitszorg en Procesverbetering Tram bij GVB tegenkwam, dacht ik: dit is het.”  

Op de vraag wat het belang is van haar werk, antwoordt Eline: “Ik onderzoek wat er nodig is om de collega’s binnen Tram hun werk zo prettig en efficiënt mogelijk te kunnen laten uitvoeren. Ik benoem de mogelijke risico’s daarbij én doe verbetervoorstellen. Vervolgens stem ik die af met de betrokken afdelingen.  

Logistieke puzzel 

Laatst heeft Eline de operationeel materieelplanners geholpen om hun processen te verbeteren. “De planners zijn onder andere verantwoordelijk voor het in- en uitrijden van de trams op de remise”, legt ze uit. “Dit is een logistieke puzzel. Als een tram aan het eind van de dag aankomt in de remise, signaleert slimme software in het spoor op basis van het voertuignummer wat er met die tram moet gebeuren. Is er onderhoud nodig? Moet hij worden gewassen? Of moet hij worden gestald? Afhankelijk daarvan krijgt de bestuurder een plek toegewezen. Vervolgens maken de planners met behulp van een computerprogramma een efficiënte uitrijplanning voor de volgende dag. Een behoorlijke uitdaging, want alle trams staan als ‘sardientjes in een blikje’ in de remise. Ik denk met de collega’s mee. Samen kijken we hoe het logistieke planningsproces nóg beter kan.” 

Ook ondersteunt Eline het managementteam bij de kwaliteitsverbeteringen die nodig zijn om de doelen binnen Tram te behalen. Een voorbeeld van zo’n doel is dat de tram altijd op tijd rijdt. Meestal wordt Eline gevraagd om mee te denken. Maar het komt ook voor dat ze uit zichzelf suggesties doet om dingen te verbeteren. “Ik vind het fijn dat ik mijn rol voor een deel zelf mag invullen.” 

Waar Eline werkt, verschilt per dag. De ene dag zit ze op een werkplek van Bus of Metro en de andere dag op het hoofdkantoor of thuis. Maar meestal is ze te vinden op de remise aan de Havenstraat. “Het gebouw bestaat al sinds 1914 en is een en al historie. Zodra ik een voet buiten mijn kantoor zet, zie ik de trams en hoor ik het kenmerkende geluid van de bellen. Echt een supertoffe omgeving om te werken.” 

Regenboogvlag 

Eline vindt het mooi dat GVB een bijdrage levert aan Amsterdam en een product biedt dat toegankelijk is voor iedereen. “Er rijden trams rond met een sticker van de LHBTQIA+-vlag en de tekst ‘Everyone is welcome here’. Daar sluit ik me graag bij aan. Inclusie en diversiteit zijn belangrijke waardes voor mij en die zie ik terug bij GVB. Daarom zit ik hier helemaal op mijn plek.” 

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187