Ronald
Ronald

Senior medewerker Toezicht & Service

Service en Veiligheid

“Het is aan onze medewerkers om de reizigers op Koningsdag goed te begeleiden”

“Over tien dagen heb ik mijn laatste werkdag voor mijn pensioen, maar ik heb eerst nog twee grote feestdagen te gaan. Ik coördineer voor de afdeling Service en Veiligheid de inzet bij evenementen en werkzaamheden, dus nu voor Koningsdag en straks voor 5 mei. Er zijn met Koningsdag twee grote festivals met allebei dertigduizend verwachte bezoekers. Vanaf half elf in de ochtend komen er elke paar minuten zo’n zes- tot zevenhonderd mensen aan met de metro en ’s avonds moeten die ook weer naar huis. Het is aan de servicemedewerkers en handhavers om die menigte goed te begeleiden op de stations.” 

Elk jaar beter 

“Een goede voorbereiding maakt de uitvoering op Koningsdag zelf makkelijker. En dat begint al een jaar eerder. In een evaluatie vlak na het evenement kijken we: wat is er goed gegaan en wat niet? Daarop pas je je handboek en inzetplan aan. Zo was vorig jaar Station Amstelveenseweg alleen afgesloten voor inkomende reizigers, maar dat werkte niet goed. Dus nu doen we het hele station dicht. Daar komt dan weer heel veel communicatie bij kijken. Met spandoeken op het station, maar ook op instagram, de site en de app geven we aan dat het station dicht is voor de veiligheid. En ook de servicemedewerkers zijn erop voorbereid om daar uitleg over te geven. Zo probeer je het elk jaar weer net even beter te doen.” 

Wat doe je als het gaat hozen? 

“Er blijven altijd onverwachte dingen. Zo heeft Extinction Rebellion aangekondigd dat ze gaan protesteren. Wat doe je als er rellen komen en er een station dicht moet? Of het weer slaat om; we hebben een jaar gehad dat het ging hozen en dan gaat iedereen in één keer lopen. Ik wil niet zeggen dat het dan spannend wordt, maar je moet wel goed met elkaar bedenken hoe je het gaat oplossen. Gelukkig zijn we bij GVB ook heel goed in improviseren. Dat heeft te maken met de collega’s: je hoeft elkaar maar even aan te kijken en je snapt mekaar. Het belangrijkste is om te blijven lachen, met elkaar en met de reizigers. Met humor je werk kunnen doen, daardoor kun je ook vervelende dingen aan.”  

Van kaartcontroleur tot coördinator 

“Het grote aftellen is nu begonnen. 6 mei is mijn laatste werkdag, dan heb ik veertig jaar bij GVB gewerkt. En in die tijd heb ik echt van alles gedaan, van kaartcontroleur tot coördinator. Ik heb collega’s met wie ik samen heb gereden en die nog steeds op de bus zitten – dus dat kan ook. Maar dat was niks voor mij geweest. Ik heb de vrijheid genomen en ook gekregen. Mijn opvolger valt wel met zijn neus in de boter met dit werk. Vanmorgen hebben we nog samen gekeken naar wat er aan komt op 5 mei en dat is ook weer hartstikke leuk. Alles wat ik nu doe, doe ik voor het laatst, dat maakt het wel extra speciaal. Ik zal het werk echt gaan missen.”  

GVB Job Alert

GVB-metro_73A9187

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?

Ontvang onze Job Alert
GVB-metro_73A9187