
Winston
Van bijbaan als conducteur naar trambestuurder
Vervoer
“Ik was 18 jaar, volgde de opleiding Muziektechniek aan het Mediacollege in Amsterdam én ik zocht een bijbaan. Veel medestudenten gingen in een winkel of supermarkt werken, maar dat wilde ik niet. Ik zocht iets met veel afwisseling en dat ook goed betaalde. Via een vriendin kwam ik bij GVB terecht. Zij werkte als conducteur en zo ben ik ook begonnen. Ik verdiende veel meer dan mijn studiegenoten!”, zegt Winston.
Makkelijk te combineren met school
Inmiddels is hij 31 en werkt hij nog steeds bij GVB. “Het was echt een leuke baan. Zeker voor iemand die 18 is! Als conducteur zit je achterin in de tram, of zoals wij zeggen: achterop de wagen. Je geeft reizigers informatie over waar ze moeten uitstappen, welke overstap het beste is en je let op of reizigers wel inchecken. De opleiding voor conducteur duurt 4 weken en heb ik toen in de zomervakantie gevolgd, want het moet wel fulltime. Na de opleiding was het rijden op de tram heel makkelijk te combineren met school. Ik werkte vooral veel avonddiensten en in het weekend. Dan krijg je ook de meeste toeslag!”
Je doet belangrijk werk
Toch fascineerde het rijden hem ook altijd. “Ik vroeg altijd aan trambestuurders: hoe werkt dit, hoe werkt dat. En na twee jaar, toen ik 21 was, mocht ik eindelijk trambestuurder worden. De minimumleeftijd voor trambestuurder is 21 jaar. Ik was inmiddels klaar met school, dus ik kon toen fulltime de opleiding volgen van 9 weken Ik vond het heerlijk om met de tram door de stad te rijden. Je doet toch belangrijk werk. Je hebt een cruciale functie, want zonder jou geen openbaar vervoer. En dan kunnen mensen niet naar school, niet naar hun werk of geen leuke dingen. Naar de bioscoop en uitgaan enzo.”
Werken via uitzendbureau gaf veel vrijheid
Winston heeft in totaal bijna zeven jaar via het uitzendbureau gewerkt. “Veel mensen willen zo snel mogelijk in vaste dienst, maar ik genoot juist van de vrijheid. En je krijgt via het uitzendbureau bijna alles wat iemand in vaste dienst ook krijgt. Ik maakte nog muziek en deed andere dingen. Via het uitzendbureau kon ik mijn eigen uren bepalen. Ideaal voor als je je nog niet wilt binden.”
Hij vervolgt: “Zo rond mijn 25ste werd ik wat serieuzer. En dacht ik na over huisje-boompje-beestje. Toen heb ik intern gesolliciteerd op de functie van verkeersleider Bus en Tram. En nu ben ik sinds kort weer iets anders gaan doen. Nu werk ik als ICT’er. De mogelijkheden binnen GVB zijn legio!”
Meer verhalen lezen?

Jimmy
Trambestuurder“Twaalfduizend rondjes op de tram en ik geniet nog iedere dag van elk rondje” ... Lees meer

Mario
BuschauffeurIk wilde meer thuis zijn, een betere balans vinden tussen werk en privé. ... Lees meer

Simone
Metrobestuurder'Ook al zit ik in de afgesloten cabine, ik probeer toch veel contact met reizigers te hebben' ... Lees meer
GVB Job Alert

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures?
Ontvang onze Job Alert